Asemointi Burton Storessa
Niemi, Marko (2016)
Niemi, Marko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014738
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena oli selkeyttää Burton Storen asemointia ja antaa yrityksen avainhenkilöille työkaluja asemoinnin pohtimiseen tulevaisuudessa. Haastattelujen avulla selvitettiin asemoinnin nykytilaa ja avainhenkilöiden mielipiteitä kaupan asemoinnista.
Teoria koostui alan kirjallisuudesta, ammattilehdistä ja Internetistä haetusta aineistosta. Empiirisessä osuudessa käytettiin haastatteluja sekä opinnäytetyöntekijän omaa työkokemusta Funster Companyssa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Burton Storen asemointia ei oltu aikaisemmin mietitty avainhenkilöiden kesken. Haastateltavat olivat tästä huolimatta samoilla linjoilla asemointimuuttujien painotuksissa. Tutkimuksessa tuli esiin kohderyhmään ja kilpailijoihin liittyviä tarkennuksia, jotka voivat jatkossa auttaa kaupan asemointipäätösten tekemisessä. Tutkimus antaa myös haastateltaville yksinkertaisia työkaluja asemointipäätösten pohtimiseen jatkossa.
Opinnäytetyö antaa hyvän pohjan asemoinnin kehittämiseen jatkossa. Yrityksessä voidaan jatkossa arvioida vuosittain Burton Storen asemointia opinnäytetyössä käytetyillä mittareilla. Jatkossa haastatteluun voi ottaa mukaan myös asiakkaiden näkökulman, jolloin voidaan verrata henkilökunnan mielikuvaa asemoinnista asiakkaiden mielikuvaan.
Teoria koostui alan kirjallisuudesta, ammattilehdistä ja Internetistä haetusta aineistosta. Empiirisessä osuudessa käytettiin haastatteluja sekä opinnäytetyöntekijän omaa työkokemusta Funster Companyssa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Burton Storen asemointia ei oltu aikaisemmin mietitty avainhenkilöiden kesken. Haastateltavat olivat tästä huolimatta samoilla linjoilla asemointimuuttujien painotuksissa. Tutkimuksessa tuli esiin kohderyhmään ja kilpailijoihin liittyviä tarkennuksia, jotka voivat jatkossa auttaa kaupan asemointipäätösten tekemisessä. Tutkimus antaa myös haastateltaville yksinkertaisia työkaluja asemointipäätösten pohtimiseen jatkossa.
Opinnäytetyö antaa hyvän pohjan asemoinnin kehittämiseen jatkossa. Yrityksessä voidaan jatkossa arvioida vuosittain Burton Storen asemointia opinnäytetyössä käytetyillä mittareilla. Jatkossa haastatteluun voi ottaa mukaan myös asiakkaiden näkökulman, jolloin voidaan verrata henkilökunnan mielikuvaa asemoinnista asiakkaiden mielikuvaan.