Tuomarniemen majoituspalvelujen kehittäminen
Huhtamäki, Titta (2016)
Huhtamäki, Titta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Koulutuskeskus Sedun Ähtärin Tuomarniementien opetuspisteen majoituspalvelujen nykytila asiakkaan näkökulmasta ja laatia kehittämisehdotuksia. Teoreettinen viitekehys pitää sisällään majoituspalvelut ja palveluprosessin. Majoituspalveluprosessi koostuu ennakkotiedoista, saapumisesta, vastaanotosta, majoittumisesta, ympäristön aktiviteeteista, ruokailuista ja lähtemisestä. Palvelumuotoilun avulla tässä työssä kartoitettiin asiakkaan palvelupolku kontaktipisteineen ja ongelmakohtineen. Asiakkailta ja henkilökunnalta saadun tiedon perusteella laadittiin kehitysehdotuksia asiakkaan majoitusprosessin parantamiseksi.
Opinnäytetyö oli konstruktiivinen kehittämistutkimus, jossa kartoitettiin nykyinen toimintamalli, mietittiin ratkaisuja ja osittain testattiin jo niiden toimivuutta. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkailta haamuasiointihavainnoinnilla ja henkilökunnalta kyselylomakkeen ja teemahaastattelun muodossa. Lisäksi tutkija itse piti havainnointipäiväkirjaa.
Tuloksena laadittiin asiakasprofiilit, kirjattiin niiden yhteyteen hyvät asiat ja parannettavat asiat ja laadittiin service blueprint -kaavio ja storyboard tavoiteltavasta majoituspalveluprosessista. Suurimmat ongelmakohdat olivat vaikeasti löydettävissä oleva tieto internetissä, puhelimeen ja viesteihin vastaamattomuus johtuen yleensä heikosta ohjeistuksesta, puutteet opasteissa, majoitustilojen ilmastointi ja tiedonpuute ympäristön aktiviteeteista. Ruokailut, asiakaspalvelu, kaunis, historiallinen ympäristö sekä hinta-laatusuhde saivat paljon kiitosta. Asiakasprofiileja oli kolme: ryhmänvetäjä, perheellinen ja itsenäinen kulkija.
Opinnäytetyön loppuun laadittiin kehittämisehdotuksia majoituspalvelujen kehittämiseksi. Koulutuskeskus Sedun Ähtärin yksikön koulutuspäällikkö voi viedä ideoita halutessaan käytännön tasolle. Kyse on pääsääntöisesti organisoinnin kehittämisestä, seuraavassa vaiheessa tulevat investoinnit.
Opinnäytetyö oli konstruktiivinen kehittämistutkimus, jossa kartoitettiin nykyinen toimintamalli, mietittiin ratkaisuja ja osittain testattiin jo niiden toimivuutta. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkailta haamuasiointihavainnoinnilla ja henkilökunnalta kyselylomakkeen ja teemahaastattelun muodossa. Lisäksi tutkija itse piti havainnointipäiväkirjaa.
Tuloksena laadittiin asiakasprofiilit, kirjattiin niiden yhteyteen hyvät asiat ja parannettavat asiat ja laadittiin service blueprint -kaavio ja storyboard tavoiteltavasta majoituspalveluprosessista. Suurimmat ongelmakohdat olivat vaikeasti löydettävissä oleva tieto internetissä, puhelimeen ja viesteihin vastaamattomuus johtuen yleensä heikosta ohjeistuksesta, puutteet opasteissa, majoitustilojen ilmastointi ja tiedonpuute ympäristön aktiviteeteista. Ruokailut, asiakaspalvelu, kaunis, historiallinen ympäristö sekä hinta-laatusuhde saivat paljon kiitosta. Asiakasprofiileja oli kolme: ryhmänvetäjä, perheellinen ja itsenäinen kulkija.
Opinnäytetyön loppuun laadittiin kehittämisehdotuksia majoituspalvelujen kehittämiseksi. Koulutuskeskus Sedun Ähtärin yksikön koulutuspäällikkö voi viedä ideoita halutessaan käytännön tasolle. Kyse on pääsääntöisesti organisoinnin kehittämisestä, seuraavassa vaiheessa tulevat investoinnit.