SQLite-tietokantaratkaisu C#-pohjaisessa pelissä
Leppäniemi, Eero (2016)
Leppäniemi, Eero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514846
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja Dreamloop Games Oy tarvitsi peliinsä Challengers of Khalea tietokantaratkaisun, joka olisi kevyt eikä tarvitsisi ulkoista palvelinta toimiakseen. Peli tarvitsi tämän järjestelmän, jotta pelaaja voisi tallentaa ja ladata pelin tilanteen. Challengers of Khalea on Unityn pohjalle toteutettu peli, joka on ohjelmoitu C#-kielellä.
Ratkaisun tietokantajärjestelmäksi valittiin SQLite, joka vastasi haetun järjestelmän vaatimuksia. SQLiten toimivuuden helpottamiseksi ohjelmistoon ladattiin myös C#-kirjasto Dapper.
Ohjelmisto, johon järjestelmä toteutettiin, käytti arkkitehtuuriratkaisuna StrangeIoC-viitekehystä. StrangeIoC käyttää MVC-rakenteen (model-view-controller) muokattua versiota nimeltä MVCS (model-view-controller-service). Opinnäytetyön kaikki C#-koodiesimerkit noudattavat tätä rakennetta.
Työssä luotiin rakenne tietokantajärjestelmälle ja se toteutettiin toimivana kokonaisuutena toimeksiantajan peliin. Toteutukseen kuului tietokannan luominen, tietokantaan tiedon syöttäminen, tiedon hakeminen tietokannasta, komentojen yhdistäminen helposti käytettäviin luokkiin ja komento, joka toteuttaa koko pelin tallentamisen.
Lopputuloksena järjestelmä saatiin toteutettua ja se toimi odotetulla tavalla. SQLite-syntaksin ohjelmoinnin todettiin olevan melko kankeaa, mutta tietokanta toimi SQLite-viitekehyksen valmistuttua helposti. Myös Dapper vähensi vaivaa SQLiten ohjelmoinnissa. StrangeIoC:n todettiin myös parantavan ohjelmiston käyttökokemusta.
Ratkaisun tietokantajärjestelmäksi valittiin SQLite, joka vastasi haetun järjestelmän vaatimuksia. SQLiten toimivuuden helpottamiseksi ohjelmistoon ladattiin myös C#-kirjasto Dapper.
Ohjelmisto, johon järjestelmä toteutettiin, käytti arkkitehtuuriratkaisuna StrangeIoC-viitekehystä. StrangeIoC käyttää MVC-rakenteen (model-view-controller) muokattua versiota nimeltä MVCS (model-view-controller-service). Opinnäytetyön kaikki C#-koodiesimerkit noudattavat tätä rakennetta.
Työssä luotiin rakenne tietokantajärjestelmälle ja se toteutettiin toimivana kokonaisuutena toimeksiantajan peliin. Toteutukseen kuului tietokannan luominen, tietokantaan tiedon syöttäminen, tiedon hakeminen tietokannasta, komentojen yhdistäminen helposti käytettäviin luokkiin ja komento, joka toteuttaa koko pelin tallentamisen.
Lopputuloksena järjestelmä saatiin toteutettua ja se toimi odotetulla tavalla. SQLite-syntaksin ohjelmoinnin todettiin olevan melko kankeaa, mutta tietokanta toimi SQLite-viitekehyksen valmistuttua helposti. Myös Dapper vähensi vaivaa SQLiten ohjelmoinnissa. StrangeIoC:n todettiin myös parantavan ohjelmiston käyttökokemusta.