Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Visuaalisen markkinoinnin vertailu muotiliikkeissä : case: Kauppakeskus Mylly

Eeronaho, Lotta; Kuusinen, Iida (2016)

Avaa tiedosto
Eeronaho_Lotta_Kuusinen_Iida.pdf (789.3Kt)
Lataukset: 


Eeronaho, Lotta
Kuusinen, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100214755
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää, miten visuaalista markkinointia käytetään muotiliikkeissä. Työssä havainnoidaan ja vertaillaan visuaalisen markkinoinnin toteuttamista eri vaateliikkeissä tekijöiden valitsemien visuaalisen markkinoinnin käyttökohteiden osalta. Tässä työssä keskitytään ainoastaan sellaisiin visuaalisen markkinoinnin keinoihin, joita käytetään myymäläympäristössä. Visuaalinen markkinointi on muotialalla merkittävä kilpailukeino, sillä alan yritykset ja niiden tuotevalikoima sekä hintataso ovat melko samanlaisia. Siksi monesti se, miltä myymälä näyttää ja esimerkiksi näyteikkuna on ratkaisevassa asemassa ostopaikan valinnassa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla, miten muotiliikkeiden visuaalisen markkinoinnin toteuttaminen eroaa toisistaan sekä verrata liikkeiden ratkaisuja työssä käytettyyn teoriatietoon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia ja tutkimus suoritettiin kauppakeskus Myllyssä heinäkuussa 2016 yhden päivän aikana. Havainnoinnin kohteiksi valittiin myymälöiden toimitilat, tuotteiden esillepanon sekä näyteikkunat. Havainnoinnin tukena käytettiin etukäteen laadittua arviointilomaketta. Liikkeiden arviointiin käytettiin sekä avoimia kysymyksiä että numeraalista asteikkoa.

Tutkimuksen tuloksena selvisi, että muotiliikkeet toteuttavat visuaalista markkinointia pääpiirteissään hyvin samalla tavalla, mutta erovaisuuksiakin löytyi. Eroavaisuuksia havaittiin yritysten toimitilojen, erityisesti layout-ratkaisujen sekä myymälämainonnan välillä. Myös esillepanon tyyli ja myymälän siisteys ja tilanhallinta vaihtelivat jonkin verran myymälöittäin. Tutkimuksessa selvisi, että havainnointihetkellä parhaiten visuaalista markkinointia toteutettiin Bik Bok -myymälässä.  Liike, pärjäsi vertailussa hyvin niin toimitilojen kuin esillepanonkin osalta. Liikkeettä kiertäessä havaittiin selvästi, että visuaalisiin tekijöihin oli kiinnitetty huomiota ja erityisesti tuotteiden esillepano oli hyvin viimeistelty ja tasapainoinen.  Tutkimuksen tuloksista voi olla apua, esimerkiksi uutta muotiliikettä perustettaessa. Havaintoja yhdistelemällä voi löytää juuri uudelle myymälälle parhaan mahdollisen vaihtoehdon toteuttaa visuaalista markkinointia. Myös havainnoidut liikkeet voivat hyödyntää tuloksia, sillä he saavat niistä tietoa, miten asiakas näkee myymälän ja mitkä ovat myymälän vahvuudet sekä heikkoudet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste