Kauppakeskus X:n yrittäjien kokemuksia markkinoinnista
Merikanto, Maria (2016)
Merikanto, Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kauppakeskusmarkkinoinnin nykytila Kanta-Hämeen alueella sijaitsevan kauppakeskuksen yrittäjien näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi kauppakeskuksen kauppiasyhdistys. Opinnäytetyö tehtiin kauppakeskuksessa toimivan yrittäjän toiveesta. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen on kauppakeskuksen markkinoinnin nykytila, ja miten markkinointia voitaisiin tulevaisuudessa parantaa ja kehittää. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisena yrittäjät näkivät kauppakeskuksen tulevaisuuden.
Työn teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnästä, kauppakeskusmarkkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Työssä on myös laadullisen tutkimuksen ja sisällönanalyysin teoriaa. Tutkimus tehtiin kesän 2016 aikana teemahaastattelua apuna käyttäen sekä kyselemällä kauppakeskuksen yrittäjiltä heidän mielipiteitään. Osa yrittäjistä halusi haastatteluun, ja osa halusi kysymykset paperilla tai sähköpostilla. Saatu aineisto kirjoitettiin puhtaaksi ja tulokset analysoitiin.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan esittää, että kauppakeskuksen markkinoinnissa on paljon parannettavaa ja kehitettävää. Markkinointiin käytettävät varat ovat pienet, eikä markkinointia hoida kukaan yksittäinen henkilö. Yrittäjiltä tuli paljon uusia kehittämisehdotuksia kauppakeskuksen markkinointiin, mitä kannattaisi hyödyntää tulevaisuudessa. Kauppakeskuksen tulevaisuus koettiin epävarmaksi. Kauppakeskuksen toiminnan jatkumiseksi kauppakeskuksessa tarvitaan yhteistyötä kaikkien yritysten välille, ja kaikilta toimijoilta tarvitaan aktiivisuutta ja osallistumista. Kauppakeskuksen tulee kehittyä, jotta sen toiminta jatkuu. Verkkosivujen ja sosiaalisen median sisältöjä tulisi parantaa, ja sinne tulisi tuottaa aktiivisesti uutta sisältöä. Kauppakeskuksessa kannattaisi jatkossa tutkia kauppakeskuksen asiakasryhmiä, jotta markkinointia voitaisiin kohdentaa.
Työn teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnästä, kauppakeskusmarkkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Työssä on myös laadullisen tutkimuksen ja sisällönanalyysin teoriaa. Tutkimus tehtiin kesän 2016 aikana teemahaastattelua apuna käyttäen sekä kyselemällä kauppakeskuksen yrittäjiltä heidän mielipiteitään. Osa yrittäjistä halusi haastatteluun, ja osa halusi kysymykset paperilla tai sähköpostilla. Saatu aineisto kirjoitettiin puhtaaksi ja tulokset analysoitiin.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan esittää, että kauppakeskuksen markkinoinnissa on paljon parannettavaa ja kehitettävää. Markkinointiin käytettävät varat ovat pienet, eikä markkinointia hoida kukaan yksittäinen henkilö. Yrittäjiltä tuli paljon uusia kehittämisehdotuksia kauppakeskuksen markkinointiin, mitä kannattaisi hyödyntää tulevaisuudessa. Kauppakeskuksen tulevaisuus koettiin epävarmaksi. Kauppakeskuksen toiminnan jatkumiseksi kauppakeskuksessa tarvitaan yhteistyötä kaikkien yritysten välille, ja kaikilta toimijoilta tarvitaan aktiivisuutta ja osallistumista. Kauppakeskuksen tulee kehittyä, jotta sen toiminta jatkuu. Verkkosivujen ja sosiaalisen median sisältöjä tulisi parantaa, ja sinne tulisi tuottaa aktiivisesti uutta sisältöä. Kauppakeskuksessa kannattaisi jatkossa tutkia kauppakeskuksen asiakasryhmiä, jotta markkinointia voitaisiin kohdentaa.
