Markkinointisuunnitelma Parturi-Kampaamo Hius-Velhottarelle
Arvola, Johanna (2016)
Arvola, Johanna
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100814942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100814942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Parturi-Kampaamo Hius-Velhottaren markkinoinnin kehittäminen. Yritys perustettiin vuonna 1996 Sieviin, josta se muutti Ylivieskaan kolme vuotta myöhemmin. Parturi-kampaamossa työskentelee yrittäjä Merja Sorvojan lisäksi osa-aikaisesti Anne Raudaskoski. Ylivieskassa on tiukka kilpailutilanne parturi-kampaamoiden kesken ja muutenkin yleinen taloudellinen tilanne on haastava, joten markkinointiin olisi panostettava asiakkaiden saamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistehtävä sisältäen markkinointisuunnitelman laadinnan sekä avointen ovien päivän suunnittelemisen Hius-Velhottareen. Tavoitteena on, että kolmen vuoden päästä parturi-kampaamon tunnettuus olisi parantunut ja myynti olisi lisääntynyt kolmanneksella.
Tarkoituksena oli koota työhön perustietoa markkinoinnista ja erilaisia käytännön ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi. Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinoinnin käsitettä ja tehtäviä. Markkinoinnin kilpailukeinoihin paneudutaan syvällisemmin luvussa kolme markkinointiviestintään ja palveluihin painottuen. Teoriaosuus päättyy markkinoinnin suunnittelusta kertovaan lukuun, jonka jälkeen empiiristä osuutta on itse markkinointisuunnitelma sekä avointen ovien päivän raportointi luvussa 6. Markkinointisuunnitelma ja liite 1 ovat salaisia.
Tämä opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistehtävä sisältäen markkinointisuunnitelman laadinnan sekä avointen ovien päivän suunnittelemisen Hius-Velhottareen. Tavoitteena on, että kolmen vuoden päästä parturi-kampaamon tunnettuus olisi parantunut ja myynti olisi lisääntynyt kolmanneksella.
Tarkoituksena oli koota työhön perustietoa markkinoinnista ja erilaisia käytännön ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi. Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinoinnin käsitettä ja tehtäviä. Markkinoinnin kilpailukeinoihin paneudutaan syvällisemmin luvussa kolme markkinointiviestintään ja palveluihin painottuen. Teoriaosuus päättyy markkinoinnin suunnittelusta kertovaan lukuun, jonka jälkeen empiiristä osuutta on itse markkinointisuunnitelma sekä avointen ovien päivän raportointi luvussa 6. Markkinointisuunnitelma ja liite 1 ovat salaisia.