dc.contributor.author | Nikkilä, Sanna | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T05:08:32Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T05:08:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016101015021 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/115975 | |
dc.description.abstract | Työprosessit ovat vuosien mittaan tulleet monimutkaisemmiksi sekä monitasoisemmiksi. Myös asiakkaiden ongelmat ovat yhä moniulotteisempia. Sujuva yhteistyö ja moniammatillinen yhteistyö on tärkeää sekä työntekijöiden että asiakkaiden näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä olivat mukana Hämeenlinnan kaupungin psykososiaalisen tuen palveluista Toppari ja koulukuraattorit. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on onnistunut moniammatillinen yhteistyö Topparin työntekijöiden ja koulukuraattorien näkökulmasta. Tutkimuksessa sovellettiin teoriaa moniammatillisesta yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Sen aineisto koostui työntekijöiden kirjoittamista tarinoista, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Monipuolisen aineiston ansiosta analyysi ja tulkinta tuottivat myös moniammatillista yhteistyötä laajemmalle ulottuvaa tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että onnistunut moniammatillinen yhteistyö koostuu monesta tekijästä. Onnistuneen yhteistyön edellytyksiä ovat yhteinen agenda, yhteydenpidon säännöllisyys ja tiiviys, hyvä tiedon kulku, yhteinen keskustelu sekä sovituista asioista kiinni pitäminen. Moniammatillisen yhteistyön onnistuminen vaatii myös hyviä vuorovaikutustaitoja. Tämän lisäksi onnistumisen taustalla on asenteita ja tunteita. Tutkimuksen tulokset kertovat myös erilaisista tavoista, joilla on onnistuttu tukemaan asiakkaan toimijuutta.
Tutkimus tavoitti työn tekemiseen liittyvää hiljaista tietoa, jota on mahdollista käyttää kehittämisessä. Jatkotoimenpiteenä ehdotetaan, että työntekijät kirjoittaisivat tutkimuksen pohjalta yhteisen tarinan, jossa moniammatillisen yhteistyön tekemiseen liittyvä hiljainen tieto tulee näkyväksi. | fi |
dc.description.abstract | Work processes have over the years grown to be ever more complex and multilayered. Clients’ issues are also ever more complicated. Managing co-operation and multi-professional work fluently is important from both the workers’ and the clients’ point of view.
Two teams from the psychosocial services of the city of Hämeenlinna were involved in the study: the Toppari team and the school social workers. The aim of the study was to find out what successful multi-professional work is like in these two teams. The theories applied in the study deal with multi-professional work and social interaction.
The research material of this qualitative study consisted of narratives written by the employees. The narratives were analyzed inductively. The research material was versatile and thus, the analysis and interpretation produced information that extends beyond the subject of multi-professional work.
The results show that successful multi-professional work consists of many factors. Included are a shared agenda, frequent communication, fluent forwarding of information, joint conversation and delivering on promises. It also requires good social interaction skills. Different feelings and attitudes can also be found behind the success. The results also imply different ways to support clients’ agency.
The study uncovered tacit knowledge that can be used in organization development. The thesis includes a suggestion for further action. The employees are encouraged to write in a common effort a truth-based story which brings tacit knowledge relating to multi-professional work to light. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Hämeen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | "Siinä oli selkeä työnjako, hyvää tahtoa ja aitoa auttamista" : Onnistunut moniammatillinen yhteistyö | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1789 | - |
dc.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | moniammatillisuus | |
dc.subject.ysa | yhteistyö | |
dc.subject.ysa | vuorovaikutus | |
dc.contributor.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Moniammatillinen yhteistyö | - |
dc.subject.keyword | nuoret | - |
dc.subject.keyword | vuorovaikutus | - |
dc.subject.keyword | toimijuus | - |
dc.subject.keyword | kehittäminen | - |
dc.subject.specialization | Sosiaalipedagoginen sosiaalityö | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.discipline | Sosionomi | - |