Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

''Tulee itku ihan'' : 3–5-vuotiaiden lasten kokemuksia yksinäisyydestä

Niemelä, Veera; Saariniemi, Annakaisa (2016)

Avaa tiedosto
niemela_veera_saariniemi_annakaisa.pdf (907.7Kt)
Lataukset: 


Niemelä, Veera
Saariniemi, Annakaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkotuksena oli tutkia kokevatko 3–5-vuotiaat lapset yksinäisyyttä päiväkotiryhmässä ja jos niin miltä se heistä tuntuu. Tavoitteena oli myös selvittää päiväkotiryhmän varhaiskasvattajien näkemyksiä yksinäisyydestä sekä tarkastella kohtaavatko nämä näkemykset lasten kokemusten kanssa. Tutkimus toteutettiin yhdessä päiväkotiryhmässä, ja siihen osallistui 13 lasta ja 4 varhaiskasvattajaa.

Teoreettiseksi viitekehykseksi opinnäytetyölle muodostui varhaiskasvatuksen lähtökohdat päiväkodissa, lapsen kasvu ja kehitys sekä yksinäisyys. Lapsen kasvun ja kehityksen näkökulmia tarkasteltiin identiteetin ja sosiaalisten taitojen kehityksen, leikin ja kasvuympäristön merkityksen sekä kasvattajien roolin kautta.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun sekä havainnoinnin avulla. Aineistot analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimustulosten mukaan päiväkotiryhmän lapset tunnistivat yksinäisyyteen liittyvän pahan olon tunteen esimerkiksi jäädessään leikin ulkopuolelle. Osalta lapsista puuttui kokonaan tärkeä ihminen, jolle kertoa ilot, surut ja salaisuudet. Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla lapsilla oli kavereita, mutta niitä toivottiin kuitenkin lisää.

Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat osasivat tunnistaa yksinäisyyden. Yksin oleminen ja yksinäisyys erotettiin toisistaan. Kasvattajat kokivat ryhmässä olevan yksinäisyyttä, mutta se liitettiin uuteen ryhmään ja lukuvuoden aloittamiseen. Kasvattajien yhteinen käsitys yksinäisyyteen puuttumisesta ja ennaltaehkäisyn merkityksestä korostuivat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste