Automatisoitu markkinointikampanja : case PowerCRM
Nikander, Jenna (2016)
Nikander, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215098
Tiivistelmä
Opinnäytteenä toteutettiin Fenix Solutions Oy:n PowerCRM-tuotekokonaisuuden markkinointikampanja. Toimeksiantajan pyynnöstä kampanja toteutettiin Microsoft Dynamics Marketing -järjestelmällä. Markkinointikampanjan tavoitteena oli sopia kartoittava käynti ennalta määrätyn kohderyhmän jäsenten kanssa, yrityksen näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja lisämyynti. Operatiivisena tavoitteena oli käytetyn järjestelmän osaamisen syventäminen.
Aluksi määriteltiin markkinoinnin käsitteitä ja selvitettiin, mitä tarkoitetaan digitaalisella markkinoinnilla ja miten markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata. Perehdyttiin myös kanavamarkkinointiin, markkinointiautomaatioon ja siihen, miten automaatio tehostaa markkinointia. Koska sähköpostimarkkinointiviesti oli ratkaiseva osa kampanjaa, esiteltiin teoriaosuudessa myös B2B-sähköpostimarkkinoinnin hyvät käytännöt ja tietoyhteiskuntakaari soveltuvilta osin.
Markkinointikampanja rakennettiin ja toteutettiin kesällä 2016. Kampanja koostui sähköpostiviestistä, saapumissivusta, liidien eli myyntijohtolankojen pisteytyssäännöstöstä, aikataulutuskomponentista sekä sosiaalisen median viestistä. Kampanja-automaatio laukaistiin n. 1300:lle kohderyhmän markkinointiyhteyshenkilölle. Kampanjan avulla onnistuttiin sopimaan muutama kartoittava käynti. Muiden pidemmän aikavälin tavoitteiden toteutumista oli vielä liian varhaista arvioida opinnäytetyön valmistumisen aikaan.
Aluksi määriteltiin markkinoinnin käsitteitä ja selvitettiin, mitä tarkoitetaan digitaalisella markkinoinnilla ja miten markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata. Perehdyttiin myös kanavamarkkinointiin, markkinointiautomaatioon ja siihen, miten automaatio tehostaa markkinointia. Koska sähköpostimarkkinointiviesti oli ratkaiseva osa kampanjaa, esiteltiin teoriaosuudessa myös B2B-sähköpostimarkkinoinnin hyvät käytännöt ja tietoyhteiskuntakaari soveltuvilta osin.
Markkinointikampanja rakennettiin ja toteutettiin kesällä 2016. Kampanja koostui sähköpostiviestistä, saapumissivusta, liidien eli myyntijohtolankojen pisteytyssäännöstöstä, aikataulutuskomponentista sekä sosiaalisen median viestistä. Kampanja-automaatio laukaistiin n. 1300:lle kohderyhmän markkinointiyhteyshenkilölle. Kampanjan avulla onnistuttiin sopimaan muutama kartoittava käynti. Muiden pidemmän aikavälin tavoitteiden toteutumista oli vielä liian varhaista arvioida opinnäytetyön valmistumisen aikaan.