Kirjanpitäjästä controlleriksi – Taloushallinta Uniikki Oy:n asiakkaiden näkemyksiä tilitoimiston roolista ja tehtävistä
Ojala, Anu (2016)
Ojala, Anu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä Taloushallinta Uniikki Oy:n asiakkailla
on kirjanpitäjistä ja tilitoimistosta. Tavoitteena oli myös kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä
ja kokemuksia sähköisestä taloushallinnosta, selvittää mitä ominaisuuksia he arvostavat
kirjanpitäjissä ja tilitoimistossa sekä tutkia mistä tilitoimiston palveluista he ovat kiinnostuneita.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Taloushallinta Uniikki Oy:lle, joka on vuonna 2004
perustettu helsinkiläinen tilitoimisto. Tilitoimiston asiakkaat käsittävät perinteisiä tallennussekä
sähköisen taloushallinnon asiakkaita mutta linjauksena on keskittyä uusien sähköisen
taloushallinnon asiakkaiden hankkimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoreettisen viitekehyksen pohjana
ovat aiheesta kirjoitettu kirjallisuus, lehtiartikkelit, internetlähteet sekä lait ja asetukset. Teoreettisessa
viitekehyksessä käsiteltiin ensin taloushallinnon sekä ulkoisen ja sisäisen laskentatoimen
käsitteitä, jonka jälkeen kerrottiin muuttuvasta tilitoimistoalasta Suomessa. Tilitoimistoja
kohtaavista muutoksista mainittiin sähköinen taloushallinto, kirjanpitäjän roolin muuttuminen
tallentajasta asiantuntijaksi ja tilitoimistojen kehittyminen palvelukeskuksiksi.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake
rakennettiin tilitoimistoalaa kohtaavien teemojen ympärille, joita hyödynnettiin myös tulosten
analysoinnissa. Taloushallinta Uniikki Oy:n asiakkaille lähetettiin sähköinen linkki Webropolkyselylomakkeeseen.
Kyselyn vastausprosentti oli 35 eli tutkimusta voitiin pitää pääsääntöisesti
luotettavana.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että kyselyyn vastaajat olivat suurimmaksi osin
vakuuttuneita sähköisen taloushallinnon eduista. Vastaajat tuntuivat hyväksyvän tilitoimiston
siirtymisen sähköiseen taloushallintoon luonnollisena kehityksenä ja näkivät sen myös oleellisena
osana oman liiketoimintansa tukitoimintoja. Kirjanpitäjä nähtiin ensisijaisesti taloushallinnon
ammattilaisena, kumppanina ja asiakkaan liiketoiminnan perinteisen tallentajan sijasta.
Asiakkaat kokivat tarvitsevansa perus kirjanpidonpalveluja myös tulevaisuudessa ja olivat
kiinnostuneita lisäpalveluista. He olivat myös valmiit maksamaan asiallisen hinnan tarpeelliseksi
katsomastaan palvelusta. Tulevaisuuden tilitoimistot nähtiin palvelukeskuksina, joista
saattoi tarvittaessa saada kaikki taloushallinnon palvelut saman katon alta. Asiakkaiden näkemys
tilitoimistojen tulevaisuudesta oli luottavainen ja usko kirjanpitäjien ammattitaitoon luja.
Lopputuloksena opinnäytetyön toimeksiantaja on saanut tietoa asiakkaiden näkemyksistä
kirjanpitäjistä ja tilitoimistosta. Tulosten avulla toimeksiantaja voi keskittyä kehittämään asiakkaita
kiinnostavia palveluja sekä voi keskittää henkilöstön resurssit asiakkaiden tarpeiden
mukaisesti.
on kirjanpitäjistä ja tilitoimistosta. Tavoitteena oli myös kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä
ja kokemuksia sähköisestä taloushallinnosta, selvittää mitä ominaisuuksia he arvostavat
kirjanpitäjissä ja tilitoimistossa sekä tutkia mistä tilitoimiston palveluista he ovat kiinnostuneita.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Taloushallinta Uniikki Oy:lle, joka on vuonna 2004
perustettu helsinkiläinen tilitoimisto. Tilitoimiston asiakkaat käsittävät perinteisiä tallennussekä
sähköisen taloushallinnon asiakkaita mutta linjauksena on keskittyä uusien sähköisen
taloushallinnon asiakkaiden hankkimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoreettisen viitekehyksen pohjana
ovat aiheesta kirjoitettu kirjallisuus, lehtiartikkelit, internetlähteet sekä lait ja asetukset. Teoreettisessa
viitekehyksessä käsiteltiin ensin taloushallinnon sekä ulkoisen ja sisäisen laskentatoimen
käsitteitä, jonka jälkeen kerrottiin muuttuvasta tilitoimistoalasta Suomessa. Tilitoimistoja
kohtaavista muutoksista mainittiin sähköinen taloushallinto, kirjanpitäjän roolin muuttuminen
tallentajasta asiantuntijaksi ja tilitoimistojen kehittyminen palvelukeskuksiksi.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake
rakennettiin tilitoimistoalaa kohtaavien teemojen ympärille, joita hyödynnettiin myös tulosten
analysoinnissa. Taloushallinta Uniikki Oy:n asiakkaille lähetettiin sähköinen linkki Webropolkyselylomakkeeseen.
Kyselyn vastausprosentti oli 35 eli tutkimusta voitiin pitää pääsääntöisesti
luotettavana.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että kyselyyn vastaajat olivat suurimmaksi osin
vakuuttuneita sähköisen taloushallinnon eduista. Vastaajat tuntuivat hyväksyvän tilitoimiston
siirtymisen sähköiseen taloushallintoon luonnollisena kehityksenä ja näkivät sen myös oleellisena
osana oman liiketoimintansa tukitoimintoja. Kirjanpitäjä nähtiin ensisijaisesti taloushallinnon
ammattilaisena, kumppanina ja asiakkaan liiketoiminnan perinteisen tallentajan sijasta.
Asiakkaat kokivat tarvitsevansa perus kirjanpidonpalveluja myös tulevaisuudessa ja olivat
kiinnostuneita lisäpalveluista. He olivat myös valmiit maksamaan asiallisen hinnan tarpeelliseksi
katsomastaan palvelusta. Tulevaisuuden tilitoimistot nähtiin palvelukeskuksina, joista
saattoi tarvittaessa saada kaikki taloushallinnon palvelut saman katon alta. Asiakkaiden näkemys
tilitoimistojen tulevaisuudesta oli luottavainen ja usko kirjanpitäjien ammattitaitoon luja.
Lopputuloksena opinnäytetyön toimeksiantaja on saanut tietoa asiakkaiden näkemyksistä
kirjanpitäjistä ja tilitoimistosta. Tulosten avulla toimeksiantaja voi keskittyä kehittämään asiakkaita
kiinnostavia palveluja sekä voi keskittää henkilöstön resurssit asiakkaiden tarpeiden
mukaisesti.