Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Gluteenitonta, kiitos! : Tutkimus gluteenitonta ruokavaliota noudattaville

Tähkäpää, Marika (2016)

 
Avaa tiedosto
Tahkapaa_Marika.pdf (355.2Kt)
Lataukset: 


Tähkäpää, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101515208
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keliakialiitto. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Gluteenitonta, kiitos! –kyselytutkimus toteutettiin kesä-heinäkuun vaihteessa 2016. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla 500 Keliakialiiton jäsenrekisterissä olevalle henkilölle satunnaisotantana. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata Keliakialiiton Facebook-sivuilla olevan linkin kautta.

Tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa, minkälaisia palvelukokemuksia gluteenitonta ruokavaliota noudattavilla asiakkailla on ollut ravintoloissa tai kahviloissa asioidessaan. Kyselyllä haluttiin selvittää ravintoloiden ja kahviloiden tämän hetken gluteenittoman valikoiman laatua sekä asioinnin turvallisuutta ja mielekkyyttä. Lisäksi tutkittiin gluteenitonta ruokavaliota noudattavien asiakkaiden mielipiteitä nykyisistä ruokalistamerkinnöistä sekä gluteenittoman palvelun merkin vaikutuksesta asiakkaiden ravintolan valintaan.

Kyselyyn tuli 418 vastausta määräaikaan mennessä. Vastaajien ikäjakauma oli suuri, 18- yli 86 vuotiaisiin, joista 353 oli naisia ja 65 miehiä. Tuloksista kävi ilmi, että asiointi ravintoloissa ja kahviloissa ei ole gluteenitonta ruokavaliota noudattaville yksinkertaista. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat asiakkaat valmistivat ateriansa mieluiten itse, koska itse valmistettu ruoka koettiin turvallisempana ja paremman makuisena. Osa vastaajista koki ravintoloissa asioinnin ahdistavaksi ja stressaavaksi jatkuvan varmistelun vuoksi. Gluteeniton kahvilavalikoima koettiin liian suppeaksi ja siihen toivottiin lisää suolaisia vaihtoehtoja. Vastaajat toivoivat, että gluteenittomat annokset merkitään ruokalistaan selvästi. Esille tuli myös toive erillisestä listasta, johon olisi merkitty kaikkien ruoka-annosten ainesosaluettelot.

Gluteenittoman annoksen tilaaminen koettiin pääasiassa helpoksi. Palvelukokemus oli tutkimuksen mukaan enemmistön mielestä positiivinen ja 66 vastaajaa oli sitä mieltä, että henkilökunta ei ole palvelualtista. Huonoja palvelukokemuksia aiheuttivat virheelliset ruokalistamerkinnät sekä henkilökunnan keliakiatietouden puutteellisuus. Tutkimuksen mukaan gluteenittoman palvelun merkki loisi turvallisuutta ja vaikuttaisi vastaajien ravintolan valintaan. Vastauksissa esiin nousi toive, että jo ammattikoulussa kiinnitettäisiin entistä enemmän huomiota erityisruokavaliotietämykseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste