Tilitoimiston asiakassopimusten kehittäminen
Ranni, Pirjo (2016)
Ranni, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Tilitoimisto X:ssä voitaisiin selventää solmittavien asiakassopimusten oikeusvaikutuksia. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tarvittiin teoriatietoa sopimusoikeuteen liittyen ja siksi perehdyttiin sitä käsitteleviin oikeuslähteisiin. Toimeksiantajan pyynnöstä sen nimeä ei paljasteta opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö oli tyypiltään kehittämistutkimus ja sen toteuttamisessa käytettiin laadullista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, joka suoritettiin Tilitoimisto X:n sopimuksista vastaavalle henkilölle. Teemahaastattelulla kartoitettiin tämänhetkinen käytäntö solmia asiakassopimuksia. Teemoiksi valikoitiin nykyinen tapa solmia sopimuksia, ongelmat sopimussuhteissa, muutoksiin varautuminen ja toiveet kehittämisen suhteen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriapohjaista laadullista sisällönanalyysimenetelmää, jossa teoriasta johdettuihin teemoihin etsittiin aineistosta sisältöjä. Aineistoa tulkittiin Tilitoimisto X:n toimintamallien mukaan.
Tärkeimpinä tuloksina tutkimuksesta esiin saatiin ongelmat asiakkaiden aineistojen toimittamisissa ja Tilitoimisto X:n muutoksiin varautumattomuus sopimussuhteissa. Tilitoimisto X:lle kehitettiin kirjallinen sopimuspohja huomioimalla siinä tutkimuksessa esiin tulleet ongelmat ja toiveet sekä sopimuksen kattavuus.
Lopuksi kehitystyön onnistumista arvioitiin vertailemalla nykytilannetta ja kehitettyä sopimuspohjaa. Arvioinnin tuloksena todettiin, että Tilitoimisto X:n asiakassopimusten oikeusvaikutuksia kyettäisiin selventämään solmimalla sopimukset kehitetyllä kirjallisella sopimuspohjalla. Tutkimusta voitaisiin hyödyntää suunniteltaessa muiden vastaavanlaisten pienten tilitoimistojen asiakassopimuksia.
Opinnäytetyö oli tyypiltään kehittämistutkimus ja sen toteuttamisessa käytettiin laadullista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, joka suoritettiin Tilitoimisto X:n sopimuksista vastaavalle henkilölle. Teemahaastattelulla kartoitettiin tämänhetkinen käytäntö solmia asiakassopimuksia. Teemoiksi valikoitiin nykyinen tapa solmia sopimuksia, ongelmat sopimussuhteissa, muutoksiin varautuminen ja toiveet kehittämisen suhteen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriapohjaista laadullista sisällönanalyysimenetelmää, jossa teoriasta johdettuihin teemoihin etsittiin aineistosta sisältöjä. Aineistoa tulkittiin Tilitoimisto X:n toimintamallien mukaan.
Tärkeimpinä tuloksina tutkimuksesta esiin saatiin ongelmat asiakkaiden aineistojen toimittamisissa ja Tilitoimisto X:n muutoksiin varautumattomuus sopimussuhteissa. Tilitoimisto X:lle kehitettiin kirjallinen sopimuspohja huomioimalla siinä tutkimuksessa esiin tulleet ongelmat ja toiveet sekä sopimuksen kattavuus.
Lopuksi kehitystyön onnistumista arvioitiin vertailemalla nykytilannetta ja kehitettyä sopimuspohjaa. Arvioinnin tuloksena todettiin, että Tilitoimisto X:n asiakassopimusten oikeusvaikutuksia kyettäisiin selventämään solmimalla sopimukset kehitetyllä kirjallisella sopimuspohjalla. Tutkimusta voitaisiin hyödyntää suunniteltaessa muiden vastaavanlaisten pienten tilitoimistojen asiakassopimuksia.