Connecting Host and Migrant Cultures Across Finland : A Nationally Targeted Response to the Global Refugee Crisis
Kortelainen, Laura; Auvinen, Emily (2016)
Kortelainen, Laura
Auvinen, Emily
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415196
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin keväällä 2016 Jyväskylän ammattikorkeakoulussa monikulttuurisen johtamisen kurssilla toteutetun pilottiprojekti JAMK United for Refugees (JUfR) kehityksen. Opinnäytetyö esittää kokonaisvaltaisen kuvauksen osallistujien kokemuksista, mukaan lukien johtoryhmän kehitykset, projektin huomattavat tulokset sekä suositukset kehitykselle tulevaisuudessa. JUFR teki yhteistyötä George Simons Internationalin kanssa kehittääkseen diversophy®-kehitystyökalun, jota voi käyttää monikulttuurillisessa kasvatuksellisessa miljöössä kehittääkseen kulttuurikompetensseja läpi Suomen.
Tutkimuksen tekijät kuuluivat itse JUfR:n johtoryhmään. Kvalitatiivisessa, osallistuvassa toimintatutkimuksessa tallennettiin projektin muotoutuminen haasteiden ja kehityksien määrittelemiseksi. Tutkimukseen osallistuivat johtoryhmä, eli kolme opettajaa ja neljä korkeakouluopiskelijaa ja kurssille osallistuneet muut korkeakoulu- ja vaihto-opiskelijat. Näiden muiden opiskelijoiden joukossa olivat myös avoimessa yliopistossa opiskelijoiksi rekisteröityneet turvapaikanhakijat. Tiheät kuvaukset tuotettiin keräämällä aineistoa havainnoimalla, haastatteluilla, dokumenteilla ja äänimateriaalilla sekä visuaalisella materiaalilla. Narratiivisessa viitekehyksessä raportoitiin prosessin jokainen vaihe ja näiden vaiheiden kuvaamisessa käytettiin apuna Bruce Tuckmanin teoriaa ryhmän kehitysvaiheista.
Tutkimuksen tulokset toivat esille osallistujien kokemukset jokaisessa kehitysvaiheessa, jotka alkoivat lisätä tietoisuutta ja monimuotoisuuden omaksumista. Tämä puolestaan johti kulttuurisen kuilun pienenemiseen, koska prosessissa sitouduttiin monikulttuuriseen vuorovaikutukseen. Tutkijat esittivät rakenteellisen mallin ja kehitysmallin, joita voi soveltaa tulevaisuuden projekteissa samanlaisessa miljöössä ja kontekstissa.
Tutkimuksen tekijät kuuluivat itse JUfR:n johtoryhmään. Kvalitatiivisessa, osallistuvassa toimintatutkimuksessa tallennettiin projektin muotoutuminen haasteiden ja kehityksien määrittelemiseksi. Tutkimukseen osallistuivat johtoryhmä, eli kolme opettajaa ja neljä korkeakouluopiskelijaa ja kurssille osallistuneet muut korkeakoulu- ja vaihto-opiskelijat. Näiden muiden opiskelijoiden joukossa olivat myös avoimessa yliopistossa opiskelijoiksi rekisteröityneet turvapaikanhakijat. Tiheät kuvaukset tuotettiin keräämällä aineistoa havainnoimalla, haastatteluilla, dokumenteilla ja äänimateriaalilla sekä visuaalisella materiaalilla. Narratiivisessa viitekehyksessä raportoitiin prosessin jokainen vaihe ja näiden vaiheiden kuvaamisessa käytettiin apuna Bruce Tuckmanin teoriaa ryhmän kehitysvaiheista.
Tutkimuksen tulokset toivat esille osallistujien kokemukset jokaisessa kehitysvaiheessa, jotka alkoivat lisätä tietoisuutta ja monimuotoisuuden omaksumista. Tämä puolestaan johti kulttuurisen kuilun pienenemiseen, koska prosessissa sitouduttiin monikulttuuriseen vuorovaikutukseen. Tutkijat esittivät rakenteellisen mallin ja kehitysmallin, joita voi soveltaa tulevaisuuden projekteissa samanlaisessa miljöössä ja kontekstissa.