Brand manual
Hyppölä, Maija (2007)
Hyppölä, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa perehdytään brändin rakentamiseen ja hallintaan sekä yrityksen visuaalisen ilmeen luomiseen. Brändin hallinnan työvälineenä käytetään brand manualia eli brändin käyttöohjeistusta. Työssä käytetään esimerkkiyrityksenä kynttilävalmistaja Finnmari Oy:tä jonka taustoja valotetaan työn ensimmäisessä osassa. Samalla pohditaan myös yhtiön nykyisen brändin ominaisuuksia. Finnmari valmistaa laadukkaita tuotteita, mutta ei ole kyennyt rakentamaan itselleen toimivaa viestintä- ja markkınointistrategiaa. Työn ensimmäisessä osassa paneudutaan myös toimivan viestintäpohjan suunnittelemisen edellyttämään taustatutkimukseen kartoittamalla kilpailevia yrityksiä. Osan lopuksi luodaan opinnäytetyön tavoitteet sekä hahmotellaan työn kulku. Työn toinen osa kuvaa suunnitteluprosessia. Se alkaa tutustumisella brändin käsitteeseen. Tästä edetään brand manualin käsittelemiseen osana yrityksen viestintästrategiaa. Brand manual on toimiva väline brändin hallitsemiseen ja kehittämiseen. Se toimii paitsi osana yrityksen sisäistä brändin hallintaa, myös työkaluna yrityksen ulkopuolisille viestinnän ammattilaisille. Toisessa osassa paneudutaan myös yrityksen visuaalisen identiteetin suunnittelemiseen. Finnmari Oy:lle rakennetun arvopohjan kautta luodaan yritykselle visuaalisen viestinnän kannalta keskeiset elementit. Yrityksen tuotevalikoimaa myöten visuaalisesta ilmeestä kehitetään näitä arvoja ilmentävä kokonaisuus. Yrityksen visuaalinen identiteetti muutetaan vastaamaan ja korostamaan muun muassa tuotteiden laadukkuutta. Kaikki edellämainitut ominaisuudet nivoutetaan varsinaisessa opinnäytetyössä kattavaksi ja hyvin perustelluksi kokonaisuudeksi, Finnmari Oy:n brand manualiksi. Tämän suunnitteluprosessia kuvataan toisen osan viimeisessä kappaleessa.