Asiantuntijaorganisaation esimiestyö, kehittyminen asiantuntijan roolista esimieheksi
Helavirta, Heidi-Mira (2016)
Helavirta, Heidi-Mira
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102715481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102715481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiantuntijaorganisaatiossa kehitytään asiantuntijan roolista esimieheksi ja minkälaista ohjausta, valmennusta ja tukea kehittymisessä tarvitaan. Tutkimuksessa keskityttiin tilanteeseen, jossa esimiehen rooliin siirrytään ilman aiempaa esimieskokemusta tai siihen liittyvää koulutusta. Tämän lisäksi arvioitiin Hämeen ammattikorkeakoulun järjestämän Kasva oppilaitoksen esimiehenä -koulutuksen vaikuttavuutta siihen osallistuneiden henkilöiden keskuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Hämeen ammattikorkeakoulun Työelämän lähipalveluille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui asiantuntijaorganisaatioiden johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvistä aihealueista. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin koulutuksen vaikuttavuuden arviointia. Opinnäytetyön pohjatietona käytettiin myös koulutuksiin osallistuneiden henkilöiden laatimia oman johtajuuden kehittämissuunnitelmia.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Kasva oppilaitoksen esimiehenä -koulutuksiin osallistuneet 88 henkilöä. Koulutuksia on järjestetty kuusi kertaa vuosina 2013–2015. Kyselytutkimus toteutettiin ja analysoitiin Webropol 2.0 -ohjelmiston avulla. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 34,1 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että esimieheksi kehittyminen vaatii omaa aktiivisuutta, itsensä johtamista, aiemmasta asiantuntijaroolista ja siihen liittyvistä tehtävistä osittaista luopumista sekä riittävää perehdytystä, ohjausta, tukea ja koulutusta. Ohjausta, tukea ja valmennusta tarvitaan erityisesti henkilöstöjohtamisen osa-alueella. Tutkimuksen kohteena ollut koulutus koettiin hyvin vaikuttavaksi ja osallistujat kokivat koulutuksen tukeneen heidän kehittymistään esimiehinä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui asiantuntijaorganisaatioiden johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvistä aihealueista. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin koulutuksen vaikuttavuuden arviointia. Opinnäytetyön pohjatietona käytettiin myös koulutuksiin osallistuneiden henkilöiden laatimia oman johtajuuden kehittämissuunnitelmia.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Kasva oppilaitoksen esimiehenä -koulutuksiin osallistuneet 88 henkilöä. Koulutuksia on järjestetty kuusi kertaa vuosina 2013–2015. Kyselytutkimus toteutettiin ja analysoitiin Webropol 2.0 -ohjelmiston avulla. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 34,1 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että esimieheksi kehittyminen vaatii omaa aktiivisuutta, itsensä johtamista, aiemmasta asiantuntijaroolista ja siihen liittyvistä tehtävistä osittaista luopumista sekä riittävää perehdytystä, ohjausta, tukea ja koulutusta. Ohjausta, tukea ja valmennusta tarvitaan erityisesti henkilöstöjohtamisen osa-alueella. Tutkimuksen kohteena ollut koulutus koettiin hyvin vaikuttavaksi ja osallistujat kokivat koulutuksen tukeneen heidän kehittymistään esimiehinä.