dc.contributor.author | Ruokonen, Janne | - |
dc.date.accessioned | 2016-11-01T07:08:59Z | |
dc.date.available | 2016-11-01T07:08:59Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016103115582 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/116398 | |
dc.description.abstract | Työssä tutustutaan luonnonhoidon opiskeluun tarkoitetun oppimisympäristön rakentamiseen. Oppimisympäristö on toteutettu uuden teknologian avulla, jossa apuna ovat 360 asteen panoraamakuvat ja pelimäinen lähestyminen. Luonnonhoidon opetus on tarkoitus toteuttaa osana metsänhoidon opetusta, johon sisältyy laaja-alaisemman metsänkäsittelyn kokonaisvaltaisen ymmärtämisen parantaminen. Oppimisympäristöllä on tarkoitus mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton opetus. Oppimisympäristöllä rakennetaan myös mahdollisuus suorittaa opintoja nopeammalla aikataululla.
Oppimisympäristö koostuu erilaisista oppipoluista, joiden rakenteet on kuvattu kysymyksineen työn lopussa esitellyssä käsikirjoituksessa. Tehtävien materiaaleja on kerätty aidoista metsäkoneenkuljettajan työympäristöstä eri puolilta Suomea. Tehtävien taustalla on erilaista liitemateriaalia, jonka avulla tehtävän tekijä voi lisätä omaa osaamistaan. Tehtävät pohjautuvat metsäkoneenkuljettajan perustutkinnon pakolliseen tutkinnon osaan 2.1.1 Metsien hoito ja puunkorjuu. Metsänhoidon suositukset sekä metsän käsittelyä ohjaavat lait ja asetukset on pyritty kuvaamaan oppimisympäristön tehtävissä mahdollisimman selkeästi. Metsäkoneenkuljettajan lisääntynyttä vastuuta kokonaisuuden hoidosta käsitellään myös asiakassuhteen näkökulmasta.
Työssä käsitellään pedagogiikkaa monipuolisesti erilaisista oppimiskäsityksistä didaktiikkaan. Didaktiikka on ollut keskeisessä osassa oppimisympäristön tehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppimisympäristön tehtävät liittyvät toisiinsa ja pyrkivät varmistamaan oppimisen ja osaamisen rakenteensa avulla. Diginatiivien oppimistapaa pyritään avaamaan oppimisympäristön tehtäviin sopivaksi sekä opetuksen kehittämistä käsitellään osana kokonaisuutta.
Testiryhmän kokemuksia avataan lyhyesti, sillä oppimisympäristön tekeminen on viivästynyt alkuperäisestä suunnitelmasta, joten täysin valmista oppimisympäristöä ei ehditty testata edes testiryhmällä. Toisaalta oppimisympäristön tehtävineen on tarkoitus jalostua ja kehittyä jatkuvasti opetuksen mukana. Tulevaisuuden oppimisympäristöt muuttuvat yhä interaktiivisemmiksi, joten täysin valmiiksi tämä oppimisympäristö tuskin koskaan tuleekaan. Tulevaisuus näyttää saavutetaanko oppimisympäristöllä kaivattua laaja- alaista kokonaisuuden ymmärrystä ja osaamista. | fi |
dc.description.abstract | This work examined the construction of a learning environment for nature management. Learning environment was implemented by means of new technology, assisted by a 360-degree panoramic photo and gamelike approach. The teaching of nature management is to be implemented as a part of normal forest management studies, including improving the comprehensive understanding of all forest management aspects. The learning environment is intended to allow for teaching independent of time and place and to carry out studies on an accelerated schedule.
The learning environment consisted of various learning paths whose structures were described with related ques-tions in the script presented at the end of this work. Materials for the tasks were collected from real forest machine operators’ working environments from different parts of Finland. The tasks based on different kinds of background material to help the students to increase their own knowledge. The tasks based on a compulsory part, 2.1.1 Forest management and timber harvesting, of the forest machine operator’s basic degree. The learning environment tasks also attempted to describe as clearly as possible the recommendations for good forest management and the laws and regulations guiding the processing of forests. Forest machine operators’ overall responsibility for the management was dealt with from the perspective of the customer relationship.
The work dealt with pedagogy with a wide range of various from the concepts of learning to didactics. Didactics had a central part in designing learning tasks and the implementation. The tasks of the learning environment were linked together and aimed to ensure learning and in terms of their structure. The aim was to match diginatives’ way of learning with the learning environment, and the development of teaching was treated as a part of the whole.
The test group’s experiences were introduced only briefly, as the learning environment was delayed from the original plan, and there was not enough time to test a fully developed learning environment even with the test group. On the other hand, the learning assignment is intended to be improved and developed constantly during teaching. Future learning environments will continue to become more and more interactive, so this learning environment hardly ever comes fully completed at all. The future shows whether the learning environment helps to achieve the required comprehensive understanding of the entity and competence. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Luonnonhoidon virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2091 | - |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Luonnonhoito | - |
dc.subject.keyword | oppimisympäristö | - |
dc.subject.keyword | pedagogiikka | - |
dc.subject.keyword | didaktiikka | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Luonnonvara- ja ympäristöala|sv=Bioekonomi och Miljöbranschen|en=Natural Resources and Environment| | - |
dc.subject.discipline | Metsätalouden liiketoiminnan koulutusohjelma (ylempi AMK) | - |