Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elinkeinoyhtiön yritysneuvonta yrityksen kasvun tukijana. Case Prizztech Oy.

Patoranta, Tero (2016)

 
Avaa tiedosto
Patoranta_Tero.pdf (1.644Mt)
Lataukset: 


Patoranta, Tero
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia ja kehittää elinkeinoyhtiön yritysneuvonta- ja kehittämispalveluiden prosesseja sekä asiakkuudenhallintaa yritysten kasvun kontekstissa. Tavoitteena oli löytää asiakaslähtöinen toimintatapa, jolla yrityspalvelut pystytään tuottamaan laadukkaasti resurssien vähentyessä.

Aihetta tutkittiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena käyttäen dokumenttianalyysin ja teemahaastattelujen menetelmää. Dokumenttianalyysin aineistona käytettiin asiakaspalautteita alkavien yritysten ja toimivien yritysten neuvontapalveluista. Teemahaastatteluun valittiin kymmenen palveluita käyttänyttä kasvuhakuista yritystä. Tuloksia analysoitiin prosessijohtamisen, asiakkuudenhallinnan ja yritysten kasvuteorioiden näkökulmista.

Opinnäytetyössä havaittiin, että asiakkaina olleet yritykset olivat melko tyytyväisiä saamaansa palveluun. Yritykset eivät kuitenkaan tunnistaneet elinkeinoyhtiön palveluita kovinkaan hyvin. Palvelut henkilöityivät asiaa eniten tuntevaan yrityskehittäjään, eivät niinkään elinkeinoyhtiöön. Yrittäjät toivoivat palveluilta kokonaisuuksia ja kasvupolkuja. Yrityskehitystyön lisäksi yrittäjät pääsääntöisesti toivoivat voivansa jatkossakin hyödyntää yrityskummien näkemyksiä yrityksensä kehittämisessä. Johtopäätöksistä tehtiin ratkaisuehdotus ja mallinnettiin elinkeinoyhtiölle prosessikartta, joka opinnäytetyön havaintojen perusteella selkeyttäisi nykyistä toimintatapaa asiakaslähtöisemmiksi kokonaisuuksiksi. Alkavien ja toimivien yritysten neuvontaprosessit ovat lähtökohdiltaan erilaisia, minkä vuoksi niitä tulisi tarkastella erikseen. Toimivien yritysten neuvonta tulisi organisoida organisaatiorajoja ylittäviksi osaamisperusteisiksi kasvuprosesseiksi mahdollistaen samalla organisaatioiden välisten kyvykkyyksien kehittämisen. Prosessien laajentaminen alan tutkimuksesta aina yrityskohtaiseen kehittämiseen lisäisi prosessin näkyvyyttä sen yhdenmukaisuuden kautta selkeyttäen samalla vastuita ja prosessin yhteyshenkilöitä. Tämä mahdollistaisi myös laajemmat verkostot prosessin käyttöön. Lisäksi yrityskummijärjestelmää tulisi laajentaa Advisory Board –toimintamalliksi, joka mahdollistaisi yritykselle entistä laajemman tietopääoman ja kokemusten hyödyntämisen mahdollisuuden yritysten kehittämiseksi. Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö prosessijohtamisen keinoin tarjoaa mahdollisuuden vastata yrityskehittämisen haasteisiin yhä vähenevissä resursseissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste