Euran seurakunnan isosten motivaatiotekijät ja sitoutuminen isos- ja vastuunkantajakoulutukseen
Mäkilä, Henrik (2016)
Mäkilä, Henrik
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215665
Tiivistelmä
Tämä vapaaehtoistyöntekijöiden sitoutumista ja sitouttamista käsittelevä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Euran seurakunnan nuorisotyölle kohderyhmänä seurakunnan isos- ja vastuunkantajakoulutukseen lukuvuoden 2015–2016 aikana osallistuneet nuoret. Tutkimuksen kohderyhmä on merkittävässä osassa rippikoulutoiminnassa, sillä ilman isosia leirimuotoista rippikoulua ei kyettäisi järjestämään. Opinnäytetyötä varten nuoret vastasivat kyselyyn, jolla motivaatiotekijöitä kartoitettiin. Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat motivoineet nuoria aloittamaan vapaaehtoispohjaiseen isostoimintaan osallistumisen ja miten isos- ja vastuunkantajakoulutusta voidaan kehittää tulevaisuutta silmällä pitäen.
Ensisijaisesti tutkimuksella kartoitettiin syitä siihen, miksi nuoret lähtevät mukaan isostoimintaan. Näiden motivaatiotekijöiden pohjalta tutkimuksessa käsiteltiin sitouttamista. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin rekrytointikanavia ja työtapojen, etenkin viestinnän, yhdenmukaisuutta. Tutkimustulosten pohjalta tulevien vuosien isos- ja vastuunkantajatoimintaa pyritään kehittämään entistä paremmaksi.
Opinnäytetyö on jaettu teoriaosuuteen sekä tutkimusosuuteen. Tutkimusosa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen liittyvä kysely teetettiin osana isos- ja vastuunkantajakoulutusta. Lisäksi opinnäytetyötä varten on perehdytty aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä sähköisiin lähteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on määritelty vapaaehtoistyö ja isostoiminta, käsitelty motivaatioteorioita ja sitouttamiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty rekrytointia ja työtapojen yhdenmukaistamista.
Euran seurakunnan nuorisotyön järjestämissä isos- ja vastuunkantajakoulutuksissa ei tutkimuksessa havaittu suuria puutteita. Päinvastoin tutkimustulokset vastasivat hyvin pitkälti ennalta arvioituja tuloksia. Polku isoskoulutukseen kulkee nuoren oman rippikoulun kautta ja isosten rooli nuorten rekrytoinnissa koulutukseen on erittäin suuri. Osa kyselyyn vastanneista kertoi pienistä kehityskohdista esimerkiksi viestintään liittyen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia on arvioitu ja niiden pohjalta on poimittu kehityskohtia tulevien vuosien isos- ja vastuunkantajakoulutuksiin. Vaikka seurakunnan järjestämä koulutus näyttää isossa kuvassa hyvältä, paikoillaan ei pidä jäädä polkemaan, vaan suunnitelmallinen kehitys takaa toiminnan positiivisen kierteen jatkuvuuden myös tulevaisuudessa.
Ensisijaisesti tutkimuksella kartoitettiin syitä siihen, miksi nuoret lähtevät mukaan isostoimintaan. Näiden motivaatiotekijöiden pohjalta tutkimuksessa käsiteltiin sitouttamista. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin rekrytointikanavia ja työtapojen, etenkin viestinnän, yhdenmukaisuutta. Tutkimustulosten pohjalta tulevien vuosien isos- ja vastuunkantajatoimintaa pyritään kehittämään entistä paremmaksi.
Opinnäytetyö on jaettu teoriaosuuteen sekä tutkimusosuuteen. Tutkimusosa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen liittyvä kysely teetettiin osana isos- ja vastuunkantajakoulutusta. Lisäksi opinnäytetyötä varten on perehdytty aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä sähköisiin lähteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on määritelty vapaaehtoistyö ja isostoiminta, käsitelty motivaatioteorioita ja sitouttamiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty rekrytointia ja työtapojen yhdenmukaistamista.
Euran seurakunnan nuorisotyön järjestämissä isos- ja vastuunkantajakoulutuksissa ei tutkimuksessa havaittu suuria puutteita. Päinvastoin tutkimustulokset vastasivat hyvin pitkälti ennalta arvioituja tuloksia. Polku isoskoulutukseen kulkee nuoren oman rippikoulun kautta ja isosten rooli nuorten rekrytoinnissa koulutukseen on erittäin suuri. Osa kyselyyn vastanneista kertoi pienistä kehityskohdista esimerkiksi viestintään liittyen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia on arvioitu ja niiden pohjalta on poimittu kehityskohtia tulevien vuosien isos- ja vastuunkantajakoulutuksiin. Vaikka seurakunnan järjestämä koulutus näyttää isossa kuvassa hyvältä, paikoillaan ei pidä jäädä polkemaan, vaan suunnitelmallinen kehitys takaa toiminnan positiivisen kierteen jatkuvuuden myös tulevaisuudessa.