Pinterest affiliate-markkinoijan työkaluna
Ratilainen, Arto (2016)
Ratilainen, Arto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110515760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110515760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa affiliate-markkinoijien Pinterestin käyttöä ja siitä saatuja tuloksia. Opinnäytetyö toteutettiin All About Dumbbellsille, joka harjoittaa affiliate-markkinointia. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, miten affiliate-markkinoijat käyttävät Pinterestiä, miten hyödylliseksi he kokevat sen ja miksi Pinterestin ulkopuolelle jääneet affiliate-markkinoijat eivät käytä sitä.
Opinnäytetyön keskeisimmät teoriaosuudet olivat affiliate-markkinointi ja Pinterest. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin sitä, mitä affiliate-markkinointi on, minkä jälkeen pureuduttiin Pinterestiin, Pinterestin työkaluihin ja käyttötapoihin sekä sen hyötyihin affiliate-markkinoijille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena.
Aineistonkeruumenetelmänä oli nettikysely, ja tiedonkeruu toteutettiin ottamalla yhteyttä affiliate-markkinoijiin sähköpostitse sekä heille suunnatuilla forumeilla. Vastaukset kerättiin 21.3.2016–25.4.2016. Kyselyä varten lähestyttiin 549:ää affiliate-markkinoijaa ja vastauksia saatiin 62, mikä asetti vastausprosentiksi 11,3 %.
Kyselyn tulosten perusteella Pinterestin käytön vastikään aloittaneiden markkinoijien kokemat hyödyt Pinterestistä eivät vastaa heidän sille asettamiaan tavoitteita. Pinterest on jokseenkin uusi sosiaalisen median kanava, eivätkä useimmat sen käyttöä aloittelevat affiliate-markkinoijat panosta sen käyttöön paljoa tai saa sieltä merkittävää hyötyä. Myöskään kaikki Pinterestin tarjoamat työkalut eivät ole käytössä, eikä niistä välttämättä edes tiedetä. Pinterestiä käyttöön otettaessa kannattaa tutustua sen ominaisuuksiin ja käyttötapoihin sekä tuottaa Pinterestille räätälöityä ja kohdeyleisöä kiinnostavaa sisältöä.
Opinnäytetyön keskeisimmät teoriaosuudet olivat affiliate-markkinointi ja Pinterest. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin sitä, mitä affiliate-markkinointi on, minkä jälkeen pureuduttiin Pinterestiin, Pinterestin työkaluihin ja käyttötapoihin sekä sen hyötyihin affiliate-markkinoijille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena.
Aineistonkeruumenetelmänä oli nettikysely, ja tiedonkeruu toteutettiin ottamalla yhteyttä affiliate-markkinoijiin sähköpostitse sekä heille suunnatuilla forumeilla. Vastaukset kerättiin 21.3.2016–25.4.2016. Kyselyä varten lähestyttiin 549:ää affiliate-markkinoijaa ja vastauksia saatiin 62, mikä asetti vastausprosentiksi 11,3 %.
Kyselyn tulosten perusteella Pinterestin käytön vastikään aloittaneiden markkinoijien kokemat hyödyt Pinterestistä eivät vastaa heidän sille asettamiaan tavoitteita. Pinterest on jokseenkin uusi sosiaalisen median kanava, eivätkä useimmat sen käyttöä aloittelevat affiliate-markkinoijat panosta sen käyttöön paljoa tai saa sieltä merkittävää hyötyä. Myöskään kaikki Pinterestin tarjoamat työkalut eivät ole käytössä, eikä niistä välttämättä edes tiedetä. Pinterestiä käyttöön otettaessa kannattaa tutustua sen ominaisuuksiin ja käyttötapoihin sekä tuottaa Pinterestille räätälöityä ja kohdeyleisöä kiinnostavaa sisältöä.
