Kokonaisarkkitehtuuri tietojärjestelmien kehityksen tukena kohdeyrityksessä
Asplund, Henrik (2016)
Asplund, Henrik
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815846
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia, millaisia haasteita yrityksen sisäiset ja ulkoiset muutokset tuovat kohdeyrityksen IT-kehitystyöhön, ja voidaanko haasteisiin vastata kokonaisarkkitehtuurin keinoin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena keskisuuressa suunnittelu- ja palveluliiketoimintayrityksessä vuoden 2016 aikana. Kohdeyrityksen nopeasti muuttuva toimintaympäristö on tuonut IT:lle uusia haasteita. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyä, jotka suunnattiin yrityksestä valituille henkilöille. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin IT:n merkitykseen yrityksille uusimman tiedon mukaan. Lisäksi tarkasteltiin mahdollisuuksia hyödyntää kokonaisarkkitehtuuria yritysten liiketoimintalähtöisessä tietojärjestelmien kehitystyössä.
Tutkimuksessa tunnistettiin kaksi keskeistä kehityskohdetta: liiketoiminnan ja IT-toiminnon yhteistyön kehittäminen ja tiedonhallinnan uudet vaatimukset. Tietotekniikan strateginen merkitys yrityksen liiketoiminnalle on kasvanut. Tämä on luonut uusia vaatimuksia tietojärjestelmille. Muutos näkyy IT-kehitystyön hajaantumisena yhä laajemmin liiketoiminnan eri osiin. IT-toimintoa tulee johtaa kokonaisuus huomioiden.
Tunnistettuja kehityskohteita on mahdollista tukea kokonaisarkkitehtuurilla kasvattamalla organisaation ymmärrystä liiketoiminnan ja IT-ympäristön suhteesta. Kun tietämys IT-ympäristöstä kasvaa, yrityksen on mahdollista löytää yhteinen näkemys työtä ohjaavista periaatteista ja linjauksista. Kokonaisarkkitehtuurityön laajuutta kannattaa kasvattaa suhteessa muiden IT-johtamisen osa-alueiden kehittymiseen.
Oikein hyödynnettynä kokonaisarkkitehtuuri tarjoaa johdonmukaisen tavan ymmärtää monimutkaistakin toimintaympäristöä ja näin auttaa tietotekniikkaa tukemaan liiketoimintaa. Hyötyjen saavuttaminen edellyttää kokonaisarkkitehtuurin nivomista osaksi olemassa olevia toimintoja ja prosesseja. Onnistuakseen kokonaisarkkitehtuuri edellyttää siihen kytkettäviltä toiminnoilta riittävää kypsyyttä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena keskisuuressa suunnittelu- ja palveluliiketoimintayrityksessä vuoden 2016 aikana. Kohdeyrityksen nopeasti muuttuva toimintaympäristö on tuonut IT:lle uusia haasteita. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyä, jotka suunnattiin yrityksestä valituille henkilöille. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin IT:n merkitykseen yrityksille uusimman tiedon mukaan. Lisäksi tarkasteltiin mahdollisuuksia hyödyntää kokonaisarkkitehtuuria yritysten liiketoimintalähtöisessä tietojärjestelmien kehitystyössä.
Tutkimuksessa tunnistettiin kaksi keskeistä kehityskohdetta: liiketoiminnan ja IT-toiminnon yhteistyön kehittäminen ja tiedonhallinnan uudet vaatimukset. Tietotekniikan strateginen merkitys yrityksen liiketoiminnalle on kasvanut. Tämä on luonut uusia vaatimuksia tietojärjestelmille. Muutos näkyy IT-kehitystyön hajaantumisena yhä laajemmin liiketoiminnan eri osiin. IT-toimintoa tulee johtaa kokonaisuus huomioiden.
Tunnistettuja kehityskohteita on mahdollista tukea kokonaisarkkitehtuurilla kasvattamalla organisaation ymmärrystä liiketoiminnan ja IT-ympäristön suhteesta. Kun tietämys IT-ympäristöstä kasvaa, yrityksen on mahdollista löytää yhteinen näkemys työtä ohjaavista periaatteista ja linjauksista. Kokonaisarkkitehtuurityön laajuutta kannattaa kasvattaa suhteessa muiden IT-johtamisen osa-alueiden kehittymiseen.
Oikein hyödynnettynä kokonaisarkkitehtuuri tarjoaa johdonmukaisen tavan ymmärtää monimutkaistakin toimintaympäristöä ja näin auttaa tietotekniikkaa tukemaan liiketoimintaa. Hyötyjen saavuttaminen edellyttää kokonaisarkkitehtuurin nivomista osaksi olemassa olevia toimintoja ja prosesseja. Onnistuakseen kokonaisarkkitehtuuri edellyttää siihen kytkettäviltä toiminnoilta riittävää kypsyyttä.