Valteri-Koulu Onervan HOJKS:in siltaaminen ICF:ään
Saarenketo, Sari (2016)
Saarenketo, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115592
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Valteri koulu Onervassa tehdyt HOJKSien keskeisimmät oppimistavoitteet painottuvat ICF-viitekehyksen mukaan tarkasteltuna. Valteri koulu Onerva on yksi kuudesta valtion erityiskoulusta. Oppilaiden haasteet painottuvat Onervassa näkemisen, kuulemisen, kielellisen sekä vuorovaikutuksen osa-alueille.
Opinnäytetyö on osa suurempaa OVI-projektia, joka on tehty yhteistyössä JAMK:in ja Valteri koulu Onervan kanssa. Projektissa tavoitteena oli rakentaa koululle yhteinen toimintakyky käsitys opetuksen, kuntoutuksen ja oppilaskodin välille. Syksyllä 2016 tulossa olevan uuden opetussuunnitelman yhteydessä, Onervaan on tulossa myös uusi ICF pohjainen HOJKS.
Työ toteutettiin siltaamalla viisi HOJKS: ia ICF kuvauskohteiksi. Työssä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia ja sen viitekehyksenä toimi ICF. Tutkimuksessa tarkasteltiin viiden oppilaan toimintakykyä kokonaisvaltaisesti HOJKS:in kautta. Suurin osa HOJKS: ista sillatuista ICF kuvauskohteista sijoittui ”Suoritukset ja osallistuminen” osioon. Onervan oppilailla lähes kaikilla on haasteita vuorovaikutuksen ja kommunikaation kanssa, mikä näkyi myös tavoitteiden määrässä ICF:n ”suoritukset ja osallistuminen” pääluokassa 3 ”Kommunikointi” kohdassa. Siltaamalla nousi esille että, osa tavoitteista oli laajoja joita ICF:n näkökulmasta voisi jakaa pienemmiksi osiksi ja osa tavoitteista oli suunnattu opettajalle itselleen.
Opinnäytetyötä hyödynnetään Onervan uutta ICF pohjaista HOJKS: ia laadittaessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Valteri koulu Onervassa tehdyt HOJKSien keskeisimmät oppimistavoitteet painottuvat ICF-viitekehyksen mukaan tarkasteltuna. Valteri koulu Onerva on yksi kuudesta valtion erityiskoulusta. Oppilaiden haasteet painottuvat Onervassa näkemisen, kuulemisen, kielellisen sekä vuorovaikutuksen osa-alueille.
Opinnäytetyö on osa suurempaa OVI-projektia, joka on tehty yhteistyössä JAMK:in ja Valteri koulu Onervan kanssa. Projektissa tavoitteena oli rakentaa koululle yhteinen toimintakyky käsitys opetuksen, kuntoutuksen ja oppilaskodin välille. Syksyllä 2016 tulossa olevan uuden opetussuunnitelman yhteydessä, Onervaan on tulossa myös uusi ICF pohjainen HOJKS.
Työ toteutettiin siltaamalla viisi HOJKS: ia ICF kuvauskohteiksi. Työssä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia ja sen viitekehyksenä toimi ICF. Tutkimuksessa tarkasteltiin viiden oppilaan toimintakykyä kokonaisvaltaisesti HOJKS:in kautta. Suurin osa HOJKS: ista sillatuista ICF kuvauskohteista sijoittui ”Suoritukset ja osallistuminen” osioon. Onervan oppilailla lähes kaikilla on haasteita vuorovaikutuksen ja kommunikaation kanssa, mikä näkyi myös tavoitteiden määrässä ICF:n ”suoritukset ja osallistuminen” pääluokassa 3 ”Kommunikointi” kohdassa. Siltaamalla nousi esille että, osa tavoitteista oli laajoja joita ICF:n näkökulmasta voisi jakaa pienemmiksi osiksi ja osa tavoitteista oli suunnattu opettajalle itselleen.
Opinnäytetyötä hyödynnetään Onervan uutta ICF pohjaista HOJKS: ia laadittaessa.