Facebookin ja Instagramin hyödyntäminen liiketoiminnassa : Asiakkaiden sitouttaminen ja asiakasuskollisuuden lisääminen
Määttänen, Christa-Maria (2016)
Määttänen, Christa-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316111
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii miten yritys voi hyödyntää Facebookia ja Instagramia liiketoiminnassaan siten, että julkaisut sitouttavat asiakkaita ja lisäävät asiakasuskollisuutta. Tavoitteena on selvittää, millainen sisältö kiinnostaa lukijoita ja saa heidät palaamaan yrityksen Facebookiin ja Instagramiin aina uudelleen ja uudelleen. Tuloksia peilataan opinnäytetyöntekijän ja hänen kollegansa perustamaan liiketoimintaan, SPIROon, jossa jäätelöä valmistetaan asiakkaan valitsemista raaka-aineista hänen silmiensä edessä.
Teoriaosuuteen on rajattu sosiaalisen median markkinointikanavista Facebook ja Instagram niiden ollessa SPIROssa käytetyt kanavat. Teoriaosuudessa käsitellään myös sisältömarkkinointia, jonka tarkoitus on tuottaa asiakkaille hyödyllistä ja viihdyttävää sisältöä, joka tekee asiakkaasta älykkäämmän. Myynti ei ole siis ensisijaisessa asemassa sisältömarkkinointia tehdessä, vaan suhteiden luominen, joka kuitenkin vaikuttaa myös myyntiin.
Tutkimus osoittaa, että vuorovaikutteisuus yrityksen ja asiakkaan välillä sosiaalisessa mediassa on tärkeää. Sisällön julkaisemisen ajankohdalla on väliä sitoutumisen kannalta. Ihmisiä kiinnostaa sisältö, joka ratkaisee heidän ongelmansa. Rehellinen ja aito sisältö herättää asiakkaissa luottamusta ja toimii pidemmällä tähtäimellä.
Case:SPIROn osalta onnistuttiin oikean julkaisuajankohdan valinnassa, kuvallisissa päivityksissä sekä oman hashtagin käytössä. Asiapitoisempaan sisältöön, sisältövastuuhenkilön valintaan sekä statistiikan hyödyntämiseen olisi sen sijaan voinut panostaa enemmänkin.
Teoriaosuuteen on rajattu sosiaalisen median markkinointikanavista Facebook ja Instagram niiden ollessa SPIROssa käytetyt kanavat. Teoriaosuudessa käsitellään myös sisältömarkkinointia, jonka tarkoitus on tuottaa asiakkaille hyödyllistä ja viihdyttävää sisältöä, joka tekee asiakkaasta älykkäämmän. Myynti ei ole siis ensisijaisessa asemassa sisältömarkkinointia tehdessä, vaan suhteiden luominen, joka kuitenkin vaikuttaa myös myyntiin.
Tutkimus osoittaa, että vuorovaikutteisuus yrityksen ja asiakkaan välillä sosiaalisessa mediassa on tärkeää. Sisällön julkaisemisen ajankohdalla on väliä sitoutumisen kannalta. Ihmisiä kiinnostaa sisältö, joka ratkaisee heidän ongelmansa. Rehellinen ja aito sisältö herättää asiakkaissa luottamusta ja toimii pidemmällä tähtäimellä.
Case:SPIROn osalta onnistuttiin oikean julkaisuajankohdan valinnassa, kuvallisissa päivityksissä sekä oman hashtagin käytössä. Asiapitoisempaan sisältöön, sisältövastuuhenkilön valintaan sekä statistiikan hyödyntämiseen olisi sen sijaan voinut panostaa enemmänkin.