Aloittavan kotimyyntiyrityksen liiketoiminnan suunnittelu
Uitto, Päivi (2016)
Uitto, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316101
Tiivistelmä
Yrittäjällä on vapaus tehdä asiat haluamallaan tavalla ja haluamanaan ajankohtana. Tradenomin opinnot antoivat rohkeutta suunnitella yrittäjäksi ryhtymistä, sillä opinnoissa käsiteltiin monipuolisesti yrittäjälle tärkeitä asioita monesta eri näkökulmasta. Näkökulmia tarjoiltiin yritys- ja alv-verotuksesta markkinointiin sekä sosiaalisen median käyttämiseen, visuaalisesta ilmaisusta yritystoiminnan johtamiseen, unohtamatta kommunikaatiotaitoja sekä englannin ja ruotsin kielten tärkeyttä, joita tarvitaan toimittaessa kansainvälisillä ja pohjoismaisilla markkinoilla. Opinnäytetyössä kartoitettiin, mitä kaikkea yritystoiminnan käynnistämiseksi tulee tehdä, jotta liiketoiminnan aloittaminen on huolella pohjustettua.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui aloittavalle kotimyyntiyritykselle liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat. Yrityksen toiminta-ajatus syntyi havaitusta puutteesta markkinoilla ja jalostui laskelmien jälkeen perinteisestä myymälästä kotikutsuperiaatteella toimivaksi yritykseksi. Toimintaa tukee voimakkaasti myös verkkokauppa. Opinnäytetyön liitteinä olevat yrityksen liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat ovat luottamuksellista, ei-julkista aineistoa.
Yritystoiminnan suunnitteleminen on kuin ohjaisi laivaa myrskyävällä merellä. Yksi ajatus johtaa toiseen ja pian huomaakin pohdintojen tuloksena kääntävänsä suuntaa ja aloittavansa suunnittelun uudelleen tai ainakin toisesta lähtökohdasta. On ollut ilo huomata,että myrskyssä purjehtiminen on avartanut ajattelua ja näkökulmia, jolloin suunnitelmia on hiottu oikeaan suuntaan.
Osana markkinointisuunnitelman laatimista suoritettiin kyselytutkimus asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ja rahankäytöstä myytävien tuotteiden ja palveluiden alalla toimintatavan muokkaamiseksi asiakkaiden toiveita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui aloittavalle kotimyyntiyritykselle liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat. Yrityksen toiminta-ajatus syntyi havaitusta puutteesta markkinoilla ja jalostui laskelmien jälkeen perinteisestä myymälästä kotikutsuperiaatteella toimivaksi yritykseksi. Toimintaa tukee voimakkaasti myös verkkokauppa. Opinnäytetyön liitteinä olevat yrityksen liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat ovat luottamuksellista, ei-julkista aineistoa.
Yritystoiminnan suunnitteleminen on kuin ohjaisi laivaa myrskyävällä merellä. Yksi ajatus johtaa toiseen ja pian huomaakin pohdintojen tuloksena kääntävänsä suuntaa ja aloittavansa suunnittelun uudelleen tai ainakin toisesta lähtökohdasta. On ollut ilo huomata,että myrskyssä purjehtiminen on avartanut ajattelua ja näkökulmia, jolloin suunnitelmia on hiottu oikeaan suuntaan.
Osana markkinointisuunnitelman laatimista suoritettiin kyselytutkimus asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ja rahankäytöstä myytävien tuotteiden ja palveluiden alalla toimintatavan muokkaamiseksi asiakkaiden toiveita vastaavaksi.