Marketing Communications of a Hotel in Social Media
Eerola, Tiia (2016)
Eerola, Tiia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516233
Tiivistelmä
Nykypäivän globaalissa maailmassa yritysten sosiaalisen median markkinointi on ajankohtainen tutkimusaihe. Tutkimuksen taustalla oli opinnäytetyön kirjoittajan kiinnostus alati kehittyvien sosiaalisen median kanavien ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien tarkasteluun markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantajayritys, Hotelli Emilia, voisi käyttää sosiaalista mediaa markkinointitarkoituksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oleva suositus markkinointistrategiaksi luodaan keräämällä riittävä teoreettinen tietämys ja suorittamalla empiirinen tutkimus asiakkaiden täsmällisten mielipiteiden ymmärtämiseksi sekä analysoimalla kerättyä tietoa.
Markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja hotellialaa koskevan teoreettisen viitekehyksen muodostamisen lisäksi toteutettiin käytännön tutkimus. Kyselytutkimuksella pyrittiin kartoittamaan ihmisten mielipiteitä hotellien läsnäolosta sosiaalisessa mediassa. Kvantitatiivista tutkimusta täydennettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla hotellin asiakkaita.
Teoreettiseen tietoon ja käytännön havaintoihin perustuen sosiaalisen median käyttö luo monia hyötyjä toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyössä esitellään sosiaalista media tehokkaasti hyödyntävä markkinointistrategia, joka tuo monia uusia mahdollisuuksia yritykselle. Triangulaatiota hyödynnettiin tulosten oikeellisuuden lisäämisessä.
Markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamiseksi Hotelli Emilian pitäisi muuttaa ja kehittää sosiaalisen median toimintojaan esitettyjen suositusten mukaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantajayritys, Hotelli Emilia, voisi käyttää sosiaalista mediaa markkinointitarkoituksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oleva suositus markkinointistrategiaksi luodaan keräämällä riittävä teoreettinen tietämys ja suorittamalla empiirinen tutkimus asiakkaiden täsmällisten mielipiteiden ymmärtämiseksi sekä analysoimalla kerättyä tietoa.
Markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja hotellialaa koskevan teoreettisen viitekehyksen muodostamisen lisäksi toteutettiin käytännön tutkimus. Kyselytutkimuksella pyrittiin kartoittamaan ihmisten mielipiteitä hotellien läsnäolosta sosiaalisessa mediassa. Kvantitatiivista tutkimusta täydennettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla hotellin asiakkaita.
Teoreettiseen tietoon ja käytännön havaintoihin perustuen sosiaalisen median käyttö luo monia hyötyjä toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyössä esitellään sosiaalista media tehokkaasti hyödyntävä markkinointistrategia, joka tuo monia uusia mahdollisuuksia yritykselle. Triangulaatiota hyödynnettiin tulosten oikeellisuuden lisäämisessä.
Markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamiseksi Hotelli Emilian pitäisi muuttaa ja kehittää sosiaalisen median toimintojaan esitettyjen suositusten mukaisesti.