Implementing a Crowdfunding Campaign for a Profit Seeking Entity in Finland
Uusi-Rasi, Tiina (2016)
Uusi-Rasi, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella joukkorahoituksen mahdollisuuksia ja rajoituksia Suomessa. Joukkorahoitus on uudehko tutkimusalue, ja Suomen lainsäädäntö ja verotus asettavat joitakin poikkeuksellisia haasteita joukkorahoituksen toteuttajalle. Opinnäytetyössä tutkitaan ja kuvataan roolipelien pienkustantamo Ironspinen hanketta. Yritys pyrkii rahoittamaan uuden roolipelin joukkorahoitusmallin mukaan. Ironspine oli työn toimeksiantaja
Työn teoreettinen osuus perustuu joukkorahoitusta koskeviin artikkeleihin, Suomen verotoimiston ja Finlexin tarjoamaan tietoon verotuksesta ja lainsäädännöstä. Lisäksi tutkittiin ja hyödynnettiin kirjallisuutta markkinoinnista ja kampanjasuunnittelusta. Käytännön puolella referenssinä toimivat Ironspinen edellisten joukkorahoituskampanjoiden tiedot ja materiaalit.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään kuvaus toteutetusta kampanjasta sen ensiasteista aina kampanjan päätökseen asti. Tämä tarjosi erinomaisen mahdollisuuden tarkastella tutkimuksen tuloksia käytännön kampanjan kautta ja havainnollisti joukkorahoituksen mahdollisuuksia. Yksi asia nousi esille vahvimmin: soveltuvien markkinointikanavien rakentaminen on keskeistä kampanjan onnistumisen kannalta.
Työn teoreettinen osuus perustuu joukkorahoitusta koskeviin artikkeleihin, Suomen verotoimiston ja Finlexin tarjoamaan tietoon verotuksesta ja lainsäädännöstä. Lisäksi tutkittiin ja hyödynnettiin kirjallisuutta markkinoinnista ja kampanjasuunnittelusta. Käytännön puolella referenssinä toimivat Ironspinen edellisten joukkorahoituskampanjoiden tiedot ja materiaalit.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään kuvaus toteutetusta kampanjasta sen ensiasteista aina kampanjan päätökseen asti. Tämä tarjosi erinomaisen mahdollisuuden tarkastella tutkimuksen tuloksia käytännön kampanjan kautta ja havainnollisti joukkorahoituksen mahdollisuuksia. Yksi asia nousi esille vahvimmin: soveltuvien markkinointikanavien rakentaminen on keskeistä kampanjan onnistumisen kannalta.