Pelihahmojen luominen pelimoottoriin
Paakkunainen, Joonas (2016)
Paakkunainen, Joonas
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa kaksi kolmiulotteista pelihahmoa alusta loppuun. Työssä perehdytään myös työskentelymenetelmiin, joita pelihahmojen tekeminen vaatii. Hahmojen luomisprosessi aloitetaan konseptipiirroksesta ja päättyy valmiiseen hahmoon pelimoottorissa.
Opinnäytetyöraportissa esitellään 3D-mallintamisen käsitteet, jotka ovat olennaisia hahmomallintamisen työprosessin ymmärtämiseksi. Päätöksenteon tukena eri työvaiheissa on käytetty pääasiassa 3D-mallintamiseen ja hahmomallintamiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä verkkoartikkeleita.
Hahmomallinnusprosessin aikana perehdytään eri ohjelmistoihin, työkaluihin ja työskentelyvaiheisiin joita käytetään kun pyritään kaupalliseen tasoon. Pelihahmojen luominen on tekninen sekä luova prosessi, joka muuttuu nopeasti ajan myötä ja vaihtelee osittain sen mukaan, kuka on tekijä. Hahmomallintajan on tunnettava nämä prosessit onnistuakseen työssään ja pystyäkseen toimimaan mukana pelialan työyhteisöissä.
3D-pelihahmoja voi toteuttaa eri tavoilla, ja eri työvaiheissa tehdyt ratkaisut vaikuttavat siihen, kuinka onnistunut lopputulos on. Tämä opinnäyteraportti käy läpi yhden reitin ja esittelee sen lopputulokset sekä voi toimia samalla ohjeena lukijalle, kuinka hahmoja tehdään.
Opinnäytetyöraportissa esitellään 3D-mallintamisen käsitteet, jotka ovat olennaisia hahmomallintamisen työprosessin ymmärtämiseksi. Päätöksenteon tukena eri työvaiheissa on käytetty pääasiassa 3D-mallintamiseen ja hahmomallintamiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä verkkoartikkeleita.
Hahmomallinnusprosessin aikana perehdytään eri ohjelmistoihin, työkaluihin ja työskentelyvaiheisiin joita käytetään kun pyritään kaupalliseen tasoon. Pelihahmojen luominen on tekninen sekä luova prosessi, joka muuttuu nopeasti ajan myötä ja vaihtelee osittain sen mukaan, kuka on tekijä. Hahmomallintajan on tunnettava nämä prosessit onnistuakseen työssään ja pystyäkseen toimimaan mukana pelialan työyhteisöissä.
3D-pelihahmoja voi toteuttaa eri tavoilla, ja eri työvaiheissa tehdyt ratkaisut vaikuttavat siihen, kuinka onnistunut lopputulos on. Tämä opinnäyteraportti käy läpi yhden reitin ja esittelee sen lopputulokset sekä voi toimia samalla ohjeena lukijalle, kuinka hahmoja tehdään.