Ammattiin opiskelevien nuorten toimintojen tasapaino
Haapala, Jaana (2016)
Haapala, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516246
Tiivistelmä
Merkityksellisellä ja hallittavissa olevalla toiminnalla ja vakiintuneella toimintojen kokonaisuudella on positiivinen vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja elämän tasapainon kokemiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 16─29–vuotiaiden ammatillisia opintoja suorittavien opiskelijoiden kokemuksia toimintojensa tasapainosta. Kartoituksen avulla tuotettiin tietoa opinnäytteen toimeksiantajana toimivalle eBoss-hyvinvointivalmennusta nuorille –hankkeelle valmennusten suunnittelua varten. Tavoitteena oli kuvata nuorten käsityksiä toimintojen tasapainon kokonaisvaltaisesta kokemuksesta ja tasapainoon vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyössä yhdistettiin katsauksen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen menetelmiä kyselytutkimusta hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui järjestämällä hankkeessa mukana oleville nuorille Webropol-rakenteinen kysely, joka sisälsi toimintojen tasapainon arvioinnin ja avoimia kysymyksiä. Toimintojen tasapaino on itsearviointimenetelmä, joka sopii kaiken ikäisille. Tuotettua aineistoa analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti. Merkittävällä osalla nuorista oli mahdollisuus tehdä asioita, joita he todella halusivat tehdä ja valita miten he aikaansa käyttävät. Kuitenkin useampi kuin joka kolmas opiskelijoista koki, etteivät erilaiset toiminnot ole riittävästi tasapainossa keskenään, tai että heillä oli osittain liikaa tai liian vähän erilaista tekemistä. Nuoret saivat energiaa etenkin sosiaalisesta osallistumisesta, leikistä ja vapaa-ajasta, sekä päivittäisistä ja välineellisistä päivittäisistä toiminnoista. Jälkimmäisistä suosituimpia olivat ruokaan ja eläimiin liitetyt toiminnot. Energiaa vievistä toiminnoista kuluttavimpia olivat päivittäisiin ja välineellisiin päivittäisiin toimintoihin kuuluvat kotityöt, sekä koulutukseen, opiskeluun ja työhön liitetyt toiminnot. Toimintojen tasapainon kartoittaminen kiinnittää huomion oman elämän tasapainottamiseen.
Opinnäytetyössä yhdistettiin katsauksen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen menetelmiä kyselytutkimusta hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui järjestämällä hankkeessa mukana oleville nuorille Webropol-rakenteinen kysely, joka sisälsi toimintojen tasapainon arvioinnin ja avoimia kysymyksiä. Toimintojen tasapaino on itsearviointimenetelmä, joka sopii kaiken ikäisille. Tuotettua aineistoa analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti. Merkittävällä osalla nuorista oli mahdollisuus tehdä asioita, joita he todella halusivat tehdä ja valita miten he aikaansa käyttävät. Kuitenkin useampi kuin joka kolmas opiskelijoista koki, etteivät erilaiset toiminnot ole riittävästi tasapainossa keskenään, tai että heillä oli osittain liikaa tai liian vähän erilaista tekemistä. Nuoret saivat energiaa etenkin sosiaalisesta osallistumisesta, leikistä ja vapaa-ajasta, sekä päivittäisistä ja välineellisistä päivittäisistä toiminnoista. Jälkimmäisistä suosituimpia olivat ruokaan ja eläimiin liitetyt toiminnot. Energiaa vievistä toiminnoista kuluttavimpia olivat päivittäisiin ja välineellisiin päivittäisiin toimintoihin kuuluvat kotityöt, sekä koulutukseen, opiskeluun ja työhön liitetyt toiminnot. Toimintojen tasapainon kartoittaminen kiinnittää huomion oman elämän tasapainottamiseen.