Brändin kehittäminen markkinointiviestinnän avulla
Hurme, Mariel (2016)
Hurme, Mariel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716387
Tiivistelmä
Tämä on toiminallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on kehittää kohdeorganisaation brändiä markkinointiviestinnänkeinoin. Opinnäytetyötä on tehty syksy 2016.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu brändin ja markkinointiviestinnän teorioista. Viitekehys on siis kaksi osainen, minkä ensimmäisessä osassa avataan ensin brändin rakentamisen teoriaa. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin brändistrategioihin ja brändipääoman osa-alueisiin. Brändien kehittymistä ja kasvamista tutkaillaan sekä muuttuvan maailman, että globaalien markkinoiden näkökulmasta.
Markkinointiviestinnän osuudessa teoria keskittyy markkinointiviestinnän suunnittelun merkittävyyteen ja määritellään hyvän viestinnän kriteerit. Markkinointiviestintämixin avulla määritellään, mitkä viestinnänkeinot ovat merkittäviä, jotta halutut tavoitteet saavutetaan. Digitaalinen markkinointiviestintä on otettu myös huomioon, koska nykypäivänä erilaisilla medioilla on suuri valta markkinointiviestinnässä. Viitekehyksessä pyritään antamaan kuvaa sosiaalisen toiminnan merkittävyydestä, etenkin digitaalisissa kanavissa.
Empiiristä osaa opinnäytetyössä alustaa myös kohdeorganisaation teettämät tutkimukset ja niiden tulokset. Viitekehyksen ja tutkimustulosten avulla ollaan lähdetty kehittämään ideoita, millä kohdeorganisaatio pystyisi kehittämään omaa brändiään haluttuun suuntaan. Apuna on käytetty myös tiivistä analyysia kilpailijoiden toiminnasta.
Kohdeorganisaation toteuttaman tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että jonkinlaisia muutoksia on tehtävä, jotta päästäisiin tavoittelemaan haluttua markkina-asemaa. Kehitysehdotukset ovat täten ajankohtaisia ja toteutettavissa olevia, vaikka osa niistä tarvitseekin suurempia investointeja kuin toiset. Kehitysehdotuksista osa on jo käytössä yrityksellä, mutta niitä on pyritty monipuolistamaan ja viemään eteenpäin.
Tärkeimmiksi kohteiksi kehitysideoissa koettiin sosiaalisen median laaja ja aktiivinen käyttö, erilaiset yhteistyöt, mobiilimarkkinointi ja kansainvälistyminen. Tavoitteena on ollut kehittää ideoita, millä kasvatetaan brändin tunnettuutta.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu brändin ja markkinointiviestinnän teorioista. Viitekehys on siis kaksi osainen, minkä ensimmäisessä osassa avataan ensin brändin rakentamisen teoriaa. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin brändistrategioihin ja brändipääoman osa-alueisiin. Brändien kehittymistä ja kasvamista tutkaillaan sekä muuttuvan maailman, että globaalien markkinoiden näkökulmasta.
Markkinointiviestinnän osuudessa teoria keskittyy markkinointiviestinnän suunnittelun merkittävyyteen ja määritellään hyvän viestinnän kriteerit. Markkinointiviestintämixin avulla määritellään, mitkä viestinnänkeinot ovat merkittäviä, jotta halutut tavoitteet saavutetaan. Digitaalinen markkinointiviestintä on otettu myös huomioon, koska nykypäivänä erilaisilla medioilla on suuri valta markkinointiviestinnässä. Viitekehyksessä pyritään antamaan kuvaa sosiaalisen toiminnan merkittävyydestä, etenkin digitaalisissa kanavissa.
Empiiristä osaa opinnäytetyössä alustaa myös kohdeorganisaation teettämät tutkimukset ja niiden tulokset. Viitekehyksen ja tutkimustulosten avulla ollaan lähdetty kehittämään ideoita, millä kohdeorganisaatio pystyisi kehittämään omaa brändiään haluttuun suuntaan. Apuna on käytetty myös tiivistä analyysia kilpailijoiden toiminnasta.
Kohdeorganisaation toteuttaman tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että jonkinlaisia muutoksia on tehtävä, jotta päästäisiin tavoittelemaan haluttua markkina-asemaa. Kehitysehdotukset ovat täten ajankohtaisia ja toteutettavissa olevia, vaikka osa niistä tarvitseekin suurempia investointeja kuin toiset. Kehitysehdotuksista osa on jo käytössä yrityksellä, mutta niitä on pyritty monipuolistamaan ja viemään eteenpäin.
Tärkeimmiksi kohteiksi kehitysideoissa koettiin sosiaalisen median laaja ja aktiivinen käyttö, erilaiset yhteistyöt, mobiilimarkkinointi ja kansainvälistyminen. Tavoitteena on ollut kehittää ideoita, millä kasvatetaan brändin tunnettuutta.