Näytä suppeat kuvailutiedot

Teknisen kaupan sisälogistiikan tehostaminen.

Kautto, Mika (2015)

dc.contributor.authorKautto, Mika-
dc.date.accessioned2016-11-18T05:56:20Z
dc.date.available2016-11-18T05:56:20Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016111416176-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/117069
dc.description.abstractTavoitteena oli parantaa teknisenkaupan alalla toimivan Jyväskylän Etra Megacenterin sisälogistiikan toimintaa. Yrityksen toiveena oli saada ulkopuolisen näkemys toiminnasta ja saada uusia ideoita toiminnan kehittämiseksi. Painopisteenä oli löytää ratkaisuja pullonkaulaksi muodostuvan vastaanottotilan ahtauteen ja käyttöön. Muita mahdollisia kehitys kohteita olivat tilojen ja kaluston käyttö sekä nykyisen kaluston ja laitteiden soveltuvuus. Tutkimuksista rajattiin pois myymälän tilat sekä tiloissa toimivan hyllytyspalvelun toiminta. Rajoittavina tekijöinä olivat kiinteät rakennelmat, joita ei saanut lähteä muuttamaan sekä nykyisten tilojen soveltuvuus ympärivuotiseen toimintaan. Tutkimus suoritettiin havainnoimalla nykyisiä toimintamalleja. Tarkkoja tietoja varastotasosta tai päivittäisestä saapuvan tavaran määrästä ei työn aloitus vaiheessa ollut, joten myös ne jouduttiin selvittämään. Tutkimus osoitti suurimman ongelman olevan saapuvan tavaran käsittelylle varatun alueen ahtaus. Tutkimuksissa havaittiin myös nykyisen hyllytilan käytössä parantamisen varaa. Ratkaisuvaihtoehdoissa huomio kiinnitettiin layoutiin ja varastoinnissa käytettyihin välineisiin. Tulokseksi suunniteltiin layoutvaihtoehtoja, joista ensimmäinen olisi pelkkä layoutin muutos ilman suuria laite- tai kalustohankintoja. Toinen vaihtoehto sisältää suurempia kalustohankintoja. Yritykselle ehdotettiin myös muita mahdollisia kehityskohteita.fi
dc.description.abstractThe main goal was to improve the in-house logistic processes at Etra Megacenter Jyväskylä. The company wanted to get an outsider’s point of view to their business to get new ideas on how to improve their operations. The key point was finding solutions for the bottleneck in an area where the goods are off-loaded and received. Other possible areas of improvement were the usage of the floor space and the equipment and their aptitude. The shop space and the shelving service that the company offers were not studied in the thesis. The limiting factors were the solid structures of the building, which were not to be altered and also the feasibility of the spaces for operating year-round. The research was done by observing the current working practices. Accurate information on the inventory levels or the amount of daily received goods did not exist, so they also had to be determined. The research showed the biggest existing problem was the cramped area reserved for receiving goods. Also, some room for improvement was found in the usage of shelf space. Answers to these problems were looked for in making chances in the layout and by considering the equipment used to handle the materials. As a result, several new layout plans were made, one using mostly the existing equipment with little investments and the other with more investment in new equipment. Also, other smaller improvement suggestions were made.en
dc.language.isofin-
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleTeknisen kaupan sisälogistiikan tehostaminen.fi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/381-
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordTekninen kauppa-
dc.subject.keywordsisälogistiikka-
dc.subject.keywordvarastointi-
dc.subject.keywordlayout-
dc.subject.keywordmateriaalin käsittely-
dc.subject.degreeprogramfi=Logistiikka|sv=Logistik|en=Logistics|-
dc.subject.disciplineLogistiikan koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot