Tunteenpaloa ja täriseviä käsiä
Örling-Haikonen, Laura (2008)
Örling-Haikonen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikin ammattiopiskelijoiden kokemuksia esiintymisestä. Tutkimuksen kohteena ovat musiikin ammattikorkeakouluopiskelijat. Työssä käsitellään muun muassa esiintymistä prosessina sekä sen mukanaan tuomia esiintyjässä itsessään ilmeneviä oireita. Opinnäytetyössä käsitellään myös näihin oireisiin liittyviä hoitokeinoja ja esiintymistä sellaisena kuin se yleensä välittyy kuulijalle. Tärkeänä osana on myös esiintymiseen läheisesti liittyvä muusikon identiteetti, sen kehittyminen ja siihen vaikuttavat tekijät. Esiintyminen on kokonaisvaltainen prosessi. Tämän prosessin tärkein tekijä, muusikko, käy läpi monia psykologisia muutoksia esiintymisprosessin aikana. Esiintymisistä saatujen kokemusten vaikutus seuraavien esiintymisten onnistumiseen voi olla suuri. Työn ensisijaiset lähteet liittyvät esiintymiseen psykologisena prosessina, esiintymisvalmennukseen ja aikaisempiin tutkimuksiin musiikinopiskelijoiden esiintymiskokemuksista. Tutkimuksen aineisto koostuu ammattikorkeakoulun musiikin laitoksen ammattiopiskelijoille tehdystä puolistrukturoidusta haastattelusta. Haastattelun perusteella yritetään löytää opiskelijoiden esiintymiskokemuksista ilmiöitä ja yllättäviä asioita. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena ei ollut tehdä kvantitatiivisia johtopäätöksiä. Tarkoituksena on oppia ymmärtämään ja kerätä kuvailevaa tietoa pienen otannan kokemuksista musiikin ammattiopiskelijoiden keskuudessa. Lopuksi verrataan saatuja tuloksia Jaana Sariolan tutkimukseen erilaisista esiintyjätyypeistä. Tutkimuksen tulosten perusteella kokemukset esiintymisestä ovat äärimmäisen henkilökohtaisia ja yllättävän monipuolisia haastateltujen välillä. Tärkeää tuloksissa on kaikkien vastaajien esiintymiseen liittyvien reaktioiden samankaltaisuus ja oireiden tiedostaminen, niiden odottaminen ja niiden kanssa elämään opetteleminen. Tulokset peräänkuuluttavat esiintymisvalmennuksen lisäämistä koulutusohjelmiin ja keskittymistä soittajan identiteetin luomiseen ja sen positiiviseen vahvistamiseen.