Rippileireillä käytettävän opetusmateriaalin uudistaminen
Kaitila, Assi (2016)
Kaitila, Assi
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Laitilan seurakunnan rippikouluopetusmateriaalin uudistaminen. Uudistuksen kohteina olivat rippikoulun aiheista Raamattu, synti, käskyt, omatunto ja rippi, elämän arvot, rakkaus ja seksuaalisuus. Laitilan seurakunnan rippikouluissa toteutetaan Paulo Freiren innoittamana dialogipedagogiikkaa. Opetusmateriaalien uudistuksen tarkoituksena oli seurata aiempaa tyyliä ja uudistaa oppikokonaisuuksia toiminnallisempaan suuntaan.
Kehittämistehtävinä opinnäytetyössä oli: 1. miten kehitän rippikoulun kristinuskon opetusta niin, että se kohtaisi nuoren elämän? 2. Miten kehitän opetusmenetelmiä soveltumaan nuorten erilaisiin oppimis- ja työskentelytyyleihin?
Uudistamisprosessissa selvisi, etteivät kaikki valitut aiheet olisi kaivanneet uudistamista. Palautteen keruussa uudistetuista oppikokonaisuuksista enemmistö arvioi ne melko toimiviksi. Hiljaisten ja muuten erilaisten rippileiriryhmien huomioiminen oli jäänyt suunnitelmasta ja se vaikutti toteutukseen.
Rippileirien opetusta on arvioitava säännöllisesti ja tarvittaessa päivitettävä. Rippileirien opetuksen pitäisi olla nuorilähtöistä ja nuorten elämään liittyvää.
Kehittämistehtävinä opinnäytetyössä oli: 1. miten kehitän rippikoulun kristinuskon opetusta niin, että se kohtaisi nuoren elämän? 2. Miten kehitän opetusmenetelmiä soveltumaan nuorten erilaisiin oppimis- ja työskentelytyyleihin?
Uudistamisprosessissa selvisi, etteivät kaikki valitut aiheet olisi kaivanneet uudistamista. Palautteen keruussa uudistetuista oppikokonaisuuksista enemmistö arvioi ne melko toimiviksi. Hiljaisten ja muuten erilaisten rippileiriryhmien huomioiminen oli jäänyt suunnitelmasta ja se vaikutti toteutukseen.
Rippileirien opetusta on arvioitava säännöllisesti ja tarvittaessa päivitettävä. Rippileirien opetuksen pitäisi olla nuorilähtöistä ja nuorten elämään liittyvää.