Tulenko kuulluksi? : Asiakaspalautelomake psykiatrian poliklinikan akuuttityöryhmän asiakkaille
Kärki, Mira; Kuokkanen, Hanna (2016)
Kärki, Mira
Kuokkanen, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916534
Tiivistelmä
Asiakaspalaute on tärkeä osa laadunhallintaa. Asiakkaan antama palaute saamastaan palvelusta ja sen laadusta on
pohja palvelun suunnittelulle ja kehittämiselle. (Outinen ym. 1999, 22 - 23.)
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää asiakaspalautelomake Varkauden psykiatrian poliklinikan akuuttityöryhmän asiakkaille. Opinnäytetyömme aiheen saimme syksyllä 2014 mielenterveysharjoittelun kautta, Varkauden
psykiatrisen poliklinikan toimesta. Varkauden psykiatrian poliklinikan akuuttityöryhmä perustettiin Varkaudessa
vuoden 2014 alussa noudattaen valtakunnallisia suuntaviivoja, joissa mielenterveys- ja päihdepuolella avohoitopalveluita ja niiden jalkautumista kehitetään. Akuuttityöryhmän tarkoituksena on vastata nopeasti akuutteihin psyykkisiin kriiseihin. Aiheen saadessamme akuuttityöryhmä oli toiminut Varkaudessa vasta alle vuoden, eikä toiminnan käynnistymistä oltu vielä tutkittu. Aihe kuitenkin muotoutui ajan saatossa sekä täsmentyi palautelomakkeen tuottamiseksi akuuttityöryhmän asiakkaille.
Tavoitteenamme oli luoda akuuttityöryhmälle työväline, jolla he voivat selvittää hoidon vaikuttavuutta, asiakkaiden kokemuksia, sekä hoitohenkilökunnan ammattitaitoa toiminnan laadun kehittämiseksi. Asiakaspalautteella saadaan tärkeää tietoa asiakkaiden kokemuksista saamastaan tuesta ja tätä kautta toimintaa voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Esitestasimme asiakaspalautelomakkeen akuuttityöryhmän viidellä asiakkaalla. Kaikki asiakkaat pitivät lomaketta selkeänä ja helposti vastattavana. Lomakkeen esitestauksessa saatujen tulosten pohjalta emme lähteneet muuttamaan
lomakkeen sisältöä.
Opinnäytetyömme on tehty tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti. Nämä vaiheet olivat ideointi - ,suunnittelu,
toteutus-, testaus- ja viimeistelyvaihe. Näiden vaiheiden kautta syntyi valmis asiakaspalautelomake, joka jää akuutti-
työryhmän käyttöön.
pohja palvelun suunnittelulle ja kehittämiselle. (Outinen ym. 1999, 22 - 23.)
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää asiakaspalautelomake Varkauden psykiatrian poliklinikan akuuttityöryhmän asiakkaille. Opinnäytetyömme aiheen saimme syksyllä 2014 mielenterveysharjoittelun kautta, Varkauden
psykiatrisen poliklinikan toimesta. Varkauden psykiatrian poliklinikan akuuttityöryhmä perustettiin Varkaudessa
vuoden 2014 alussa noudattaen valtakunnallisia suuntaviivoja, joissa mielenterveys- ja päihdepuolella avohoitopalveluita ja niiden jalkautumista kehitetään. Akuuttityöryhmän tarkoituksena on vastata nopeasti akuutteihin psyykkisiin kriiseihin. Aiheen saadessamme akuuttityöryhmä oli toiminut Varkaudessa vasta alle vuoden, eikä toiminnan käynnistymistä oltu vielä tutkittu. Aihe kuitenkin muotoutui ajan saatossa sekä täsmentyi palautelomakkeen tuottamiseksi akuuttityöryhmän asiakkaille.
Tavoitteenamme oli luoda akuuttityöryhmälle työväline, jolla he voivat selvittää hoidon vaikuttavuutta, asiakkaiden kokemuksia, sekä hoitohenkilökunnan ammattitaitoa toiminnan laadun kehittämiseksi. Asiakaspalautteella saadaan tärkeää tietoa asiakkaiden kokemuksista saamastaan tuesta ja tätä kautta toimintaa voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Esitestasimme asiakaspalautelomakkeen akuuttityöryhmän viidellä asiakkaalla. Kaikki asiakkaat pitivät lomaketta selkeänä ja helposti vastattavana. Lomakkeen esitestauksessa saatujen tulosten pohjalta emme lähteneet muuttamaan
lomakkeen sisältöä.
Opinnäytetyömme on tehty tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti. Nämä vaiheet olivat ideointi - ,suunnittelu,
toteutus-, testaus- ja viimeistelyvaihe. Näiden vaiheiden kautta syntyi valmis asiakaspalautelomake, joka jää akuutti-
työryhmän käyttöön.