Case Kahvila Mylly : Wigren Catering Oy
Torvinen, Pilvi (2016)
Torvinen, Pilvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016552
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kahvilatoiminnan käynnistämistä olemassa olevaan lounas-ravintolaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Wigren Catering Oy:n ravintola Myllyn asiakkaiden tarpeita, koska Myllyssä ei ole juurikaan ollut kahvilatoimintaa ja sitä haluttiin kehittää. Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin asiakkaille satunnaisesti jaetuilla kyselylomakkeilla. Mukana oli myös havainnointiin perustuvaa tutkimusta.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä mieltä Myllyn asiakkaat ovat tämän hetkisestä kahvilatoiminnasta ja mitä he mahdollisesti haluaisivat kahvilassa olevan tarjolla. Tutkimuksessa selvisi, että ravintola Myllyn kahvi on laadultaan ja maultaan hyvällä tasolla. Kahvin lisäksi haluttiin tarjolla olevan oheistuotteita, joita voi nauttia kahvin lisänä tai ostaa mukaan muuten nautittavaksi. Tarjottavien osalta saatiin hyviä vinkkejä. Tutkimuksessa selvisi myös, että työpaikoilla on tarjolla kahvia päivittäin. Tämä vaikuttaa luonnollisesti kahvila Myllyn toimintaan vähentäen kahvin ostajien määrää. Useat vastaajat olisivat valmiita käyttämään palveluitamme, jos kysyntä ja tarjonta vastaisi heidän tarpeitaan. Voidaan kuitenkin todeta, että pelkän kahvin myynnin nousua on hyvin hankalaa kasvattaa. Oheistuotteilla ja oikealla tarjonnalla on suuri merkitys myynnin kehitykseen.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että menetelmät tukivat hyvin tutkimuksesta halutun tiedon keräämistä ja tutkimus oli onnistunut. Yrityksessä ei ollut aikaisemmin toteutettu kahvilatoimintaa koskevaa tutkimusta, joten tämä tutkimus oli koko yrityksen kannalta tärkeää toteuttaa. Samaa kyselyä voidaan hyödyntää muihinkin Wigren Cateringin toimipisteisiin. Opinnäytetyö valmistui suunnitellusti ja eteni ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä mieltä Myllyn asiakkaat ovat tämän hetkisestä kahvilatoiminnasta ja mitä he mahdollisesti haluaisivat kahvilassa olevan tarjolla. Tutkimuksessa selvisi, että ravintola Myllyn kahvi on laadultaan ja maultaan hyvällä tasolla. Kahvin lisäksi haluttiin tarjolla olevan oheistuotteita, joita voi nauttia kahvin lisänä tai ostaa mukaan muuten nautittavaksi. Tarjottavien osalta saatiin hyviä vinkkejä. Tutkimuksessa selvisi myös, että työpaikoilla on tarjolla kahvia päivittäin. Tämä vaikuttaa luonnollisesti kahvila Myllyn toimintaan vähentäen kahvin ostajien määrää. Useat vastaajat olisivat valmiita käyttämään palveluitamme, jos kysyntä ja tarjonta vastaisi heidän tarpeitaan. Voidaan kuitenkin todeta, että pelkän kahvin myynnin nousua on hyvin hankalaa kasvattaa. Oheistuotteilla ja oikealla tarjonnalla on suuri merkitys myynnin kehitykseen.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että menetelmät tukivat hyvin tutkimuksesta halutun tiedon keräämistä ja tutkimus oli onnistunut. Yrityksessä ei ollut aikaisemmin toteutettu kahvilatoimintaa koskevaa tutkimusta, joten tämä tutkimus oli koko yrityksen kannalta tärkeää toteuttaa. Samaa kyselyä voidaan hyödyntää muihinkin Wigren Cateringin toimipisteisiin. Opinnäytetyö valmistui suunnitellusti ja eteni ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti.