Yksittäisen somekohun elinkaari, kohun ehkäisy ja hallinta sosiaalisessa mediassa
Hämäläinen, Minna (2016)
Hämäläinen, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tammikuussa 2016 sosiaalisessa mediassa syntyneen imetyskohun aiheuttamaa myrskyä. Opinnäytetyössä tutkitaan kohun aiheuttamia ”hittejä”, eli tykkäyksiä, sekä postauksien jakoja. Kuinka paljon niitä tuli ja missä ajassa? Tässä opinnäytetyössä käytetään laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöhön työstetään puolistrukturoitu asiantuntijahaastattelu, jossa haastatellaan neljää viestinnän ja sosiaalisen median asiantuntijaa.
Työn tavoitteena on selvittää, millainen on yksittäisen somekohun elinkaari, ja miten yksittäinen kohu leviää lyhyessä ajassa kansalliseksi uutiseksi. Tavoitteena on löytöjen pohjalta laatia matkailualan yrityksille työkalu somekohujen ehkäisyyn ja hallintaan. Työn aihe on tarkasti rajattu yhteen tapaukseen, jota tutkitaan yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyö koostuu kuudesta pääluvusta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median palvelukanavia, sosiaalisen median luonteenpiirteitä ja viestintää sosiaalisen median palvelukanavissa. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa käsitellään sosiaalisen median kohua, kohun elinkaarta, kohun vaikutuksia yrityksen maineeseen, sekä kohun hallintakeinoja. Teoriaosuuden viimeinen luku johdattelee lukijan työn empiiriseen osuuteen, johon on työstetty aineistolähtöinen sisällönanalyysi tammikuussa 2016 sosiaalisessa mediassa tapahtuneesta imetyskohusta.
Työ on tarkasti rajattu yhteen tapaukseen, jota tutkitaan yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on; Millainen on yksittäisen somekohun elinkaari ja miten Finnair hoiti oman osansa kohun suhteen? Työn alakysymykset ovat; Kuinka yritykset voivat jatkossa hallita somekohuja? Kuinka ehkäistä somekohun synnyn?
Työn tavoitteena on selvittää, millainen on yksittäisen somekohun elinkaari, ja miten yksittäinen kohu leviää lyhyessä ajassa kansalliseksi uutiseksi. Tavoitteena on löytöjen pohjalta laatia matkailualan yrityksille työkalu somekohujen ehkäisyyn ja hallintaan. Työn aihe on tarkasti rajattu yhteen tapaukseen, jota tutkitaan yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyö koostuu kuudesta pääluvusta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median palvelukanavia, sosiaalisen median luonteenpiirteitä ja viestintää sosiaalisen median palvelukanavissa. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa käsitellään sosiaalisen median kohua, kohun elinkaarta, kohun vaikutuksia yrityksen maineeseen, sekä kohun hallintakeinoja. Teoriaosuuden viimeinen luku johdattelee lukijan työn empiiriseen osuuteen, johon on työstetty aineistolähtöinen sisällönanalyysi tammikuussa 2016 sosiaalisessa mediassa tapahtuneesta imetyskohusta.
Työ on tarkasti rajattu yhteen tapaukseen, jota tutkitaan yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on; Millainen on yksittäisen somekohun elinkaari ja miten Finnair hoiti oman osansa kohun suhteen? Työn alakysymykset ovat; Kuinka yritykset voivat jatkossa hallita somekohuja? Kuinka ehkäistä somekohun synnyn?