SAIRAANHOITAJAOPISKELIJOIDEN OHJAUKSEN TOTEUTUMINEN TERVEYSKESKUKSEN SAIRAALAOSASTOILLA
Nordbäck, Markus; Salonen, Ville (2016)
Nordbäck, Markus
Salonen, Ville
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saamastaan ohjauksesta heidän harjoittelujaksoltaan terveyskeskussairaalan osastoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauskokemuksista ja hyödyntää tuotettua tietoa opiskelijaohjauksen kehittämistyössä vahvistamalla ennestään toimivia asioita, sekä puuttumalla ongelmakohtiin rakentavasti.
Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi tietoa ohjatusta harjoittelusta ja opiskelijaohjauksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruu tehtiin avoimella kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Webropol-kyselynä sähköpostitse kahdellekymmenelle sairaanhoitajaopiskelijalle. Kysely lähetettiin sairaanhoitajaopiskelijoille neljä kertaa. Analysoimme aineiston induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat kokivat oman ohjaajan antaman ohjauksen terveyskeskussairaalan osastoilla hyvänä ja palautteen saamisen tärkeänä. Muiden työntekijöiden ohjauksessa koettiin puutteita. Oman ohjaajan ohjausmotivaatio oli vaihteleva. Tiedonantajien mielestä opiskelijaohjausta voitaisiin kehittää ohjaajan rohkealla palautteen antamisella, työyhteisön avoimuudella ja myönteisellä asenteella opiskelijoita kohtaan sekä ohjaajan valinnalla.
Jatkotutkimushaasteina pidämme edelleen opiskelijoille tehtäviä tutkimuksia. Tutkimuskohteena voisivat olla opiskelijat, mutta menetelmänä voisi käyttää teemahaastattelua. Lisäksi erittäin mielenkiintoista olisi tehdä tutkimus toisesta näkökulmasta eli hoitajien näkökulmasta, mitä he ovat mieltä ohjaustaidoistaan ja mitä puutteita he kokevat opiskelijaohjauksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi tietoa ohjatusta harjoittelusta ja opiskelijaohjauksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruu tehtiin avoimella kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Webropol-kyselynä sähköpostitse kahdellekymmenelle sairaanhoitajaopiskelijalle. Kysely lähetettiin sairaanhoitajaopiskelijoille neljä kertaa. Analysoimme aineiston induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat kokivat oman ohjaajan antaman ohjauksen terveyskeskussairaalan osastoilla hyvänä ja palautteen saamisen tärkeänä. Muiden työntekijöiden ohjauksessa koettiin puutteita. Oman ohjaajan ohjausmotivaatio oli vaihteleva. Tiedonantajien mielestä opiskelijaohjausta voitaisiin kehittää ohjaajan rohkealla palautteen antamisella, työyhteisön avoimuudella ja myönteisellä asenteella opiskelijoita kohtaan sekä ohjaajan valinnalla.
Jatkotutkimushaasteina pidämme edelleen opiskelijoille tehtäviä tutkimuksia. Tutkimuskohteena voisivat olla opiskelijat, mutta menetelmänä voisi käyttää teemahaastattelua. Lisäksi erittäin mielenkiintoista olisi tehdä tutkimus toisesta näkökulmasta eli hoitajien näkökulmasta, mitä he ovat mieltä ohjaustaidoistaan ja mitä puutteita he kokevat opiskelijaohjauksessa.