Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kieli rullalle ja haltuun - Toimintakokonaisuus kielenkehityksen tukemiseen alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä

Seppä, Anna (2016)

 
Avaa tiedosto
SeppaAnna.pdf (792.2Kt)
Lataukset: 


Seppä, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kielenkehityksen tukeminen alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se muodostui viiden toimintakerran harjoituksista, jotka tukevat pienten lasten kielellistä kehitystä. Teoriatiedon pohjalta toimintakerrat suunniteltiin auttamaan lapsia kielen hallinnassa leikkiin liittyvin menetelmin. Teoriaosuudessa käsitellään esikielellistä vuorovaikutusta, 1-3-vuotiaiden kielenkehityksen vaiheita, kielitaidon merkitystä ja haasteita sekä kielenkehityksen tukemista ja innostamista päiväkodissa. Kirjallisessa opinnäytetyötuotoksessa teoriatiedon osuus on selvästi toiminnallista osuutta suurempi, sillä teorian avulla perustelen toiminnassa tekemiäni valintoja ja menetelmiä.

Opinnäytetyöni yhteistyökumppanina toimi Porin kaupungin Veturitallin päiväkodin alle 3-vuotiaiden Sammakot-ryhmä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen osallistui kerrallaan 3-6 1-3-vuotiasta lasta. Lasten määrä vaihteli, sillä kyseessä on vuoro-hoitoryhmä, jossa lapsia on paikalla vaihtelevia määriä. Toiminta toteutettiin aikataulullisesti melko intensiivisesti niin, että kaikki viisi toimintahetkeä pidettiin elokuussa 2016 kahden viikon aikana. Hetket sisälsivät muun muassa laulamista, loruttelua ja ääntelyä. Toimintahetkillä oli käytössä kuvakortteja, joiden soveltaminen on helppoa myöhemminkin päiväkodin arjessa.

Opinnäytetyön tuotos, eli kielenkehitystä tukeva toimintakokonaisuus, sai positiivista palautetta siinä mukana olleelta lastentarhanopettajalta. Myös lasten ilmeistä, asenteesta ja kommenteista pystyi päättelemään, että toiminta oli heille mieluisaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste