Kieli rullalle ja haltuun - Toimintakokonaisuus kielenkehityksen tukemiseen alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä
Seppä, Anna (2016)
Seppä, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kielenkehityksen tukeminen alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se muodostui viiden toimintakerran harjoituksista, jotka tukevat pienten lasten kielellistä kehitystä. Teoriatiedon pohjalta toimintakerrat suunniteltiin auttamaan lapsia kielen hallinnassa leikkiin liittyvin menetelmin. Teoriaosuudessa käsitellään esikielellistä vuorovaikutusta, 1-3-vuotiaiden kielenkehityksen vaiheita, kielitaidon merkitystä ja haasteita sekä kielenkehityksen tukemista ja innostamista päiväkodissa. Kirjallisessa opinnäytetyötuotoksessa teoriatiedon osuus on selvästi toiminnallista osuutta suurempi, sillä teorian avulla perustelen toiminnassa tekemiäni valintoja ja menetelmiä.
Opinnäytetyöni yhteistyökumppanina toimi Porin kaupungin Veturitallin päiväkodin alle 3-vuotiaiden Sammakot-ryhmä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen osallistui kerrallaan 3-6 1-3-vuotiasta lasta. Lasten määrä vaihteli, sillä kyseessä on vuoro-hoitoryhmä, jossa lapsia on paikalla vaihtelevia määriä. Toiminta toteutettiin aikataulullisesti melko intensiivisesti niin, että kaikki viisi toimintahetkeä pidettiin elokuussa 2016 kahden viikon aikana. Hetket sisälsivät muun muassa laulamista, loruttelua ja ääntelyä. Toimintahetkillä oli käytössä kuvakortteja, joiden soveltaminen on helppoa myöhemminkin päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyön tuotos, eli kielenkehitystä tukeva toimintakokonaisuus, sai positiivista palautetta siinä mukana olleelta lastentarhanopettajalta. Myös lasten ilmeistä, asenteesta ja kommenteista pystyi päättelemään, että toiminta oli heille mieluisaa.
Opinnäytetyöni yhteistyökumppanina toimi Porin kaupungin Veturitallin päiväkodin alle 3-vuotiaiden Sammakot-ryhmä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen osallistui kerrallaan 3-6 1-3-vuotiasta lasta. Lasten määrä vaihteli, sillä kyseessä on vuoro-hoitoryhmä, jossa lapsia on paikalla vaihtelevia määriä. Toiminta toteutettiin aikataulullisesti melko intensiivisesti niin, että kaikki viisi toimintahetkeä pidettiin elokuussa 2016 kahden viikon aikana. Hetket sisälsivät muun muassa laulamista, loruttelua ja ääntelyä. Toimintahetkillä oli käytössä kuvakortteja, joiden soveltaminen on helppoa myöhemminkin päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyön tuotos, eli kielenkehitystä tukeva toimintakokonaisuus, sai positiivista palautetta siinä mukana olleelta lastentarhanopettajalta. Myös lasten ilmeistä, asenteesta ja kommenteista pystyi päättelemään, että toiminta oli heille mieluisaa.