Puolustusministeriön Casual Friday –tilaisuuden kehittämismahdollisuudet
Lahti, Tanja (2016)
Lahti, Tanja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116702
Tiivistelmä
Henkilöstöön kannattaa satsata, sillä se tuottaa tuloksia. Sen vuoksi työtyytyväisyyttä tuetaan lisäämällä yhteisöllisyyttä organisaation sisällä. Edeltävien argumenttien pohjalta käsiteltiin tämän opinnäytetyön aihetta.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin puolustusministeriön Casual Friday –henkilöstötilaisuuden tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksia sekä mitattiin muun muassa henkilöstön tyytyväisyyttä tilaisuuksiin kyselytutkimuksen avulla. Tavoitteena oli saada selville näitä näkökulmia, ja niiden pohjalta muodostaa kehittämisehdotukset kohdeorganisaation käyttöön. Tutkimusongelmana oli, ettei tilaisuuteen osallistujien mielipiteitä oltu tiedusteltu tutkimuskeinoin, eikä siten tiedetty, olisiko jossain alueessa kehitettävää. Opinnäytetyössä selvitettiin niin ikään syitä, joiden vuoksi ei oltu käyty tilaisuuksissa.
Tutkimusaineistona toimivat sisäisen markkinoinnin, työyhteisöviestinnän ja henkilöstöhallinnon painettu kirjallisuus sekä sähköiset julkaisut. Eri näkökulmista tilaisuudet yhdistettiin edellä mainittuihin kokonaisuuksiin. Sisäisen markkinoinnin ja työyhteisöviestinnän kannalta tarkasteltiin tilaisuuksista ja tilaisuuksien arvoista tiedottamista ja markkinointia henkilöstölle. Henkilöstöhallinnon osuudesta otettiin yleisesti esille työilmapiiri ja siihen vaikuttavat tekijät kuten työkulttuuri, jota pyritään edistämään puolustusministeriössä esimerkiksi Casual Friday –tilaisuuksien yhteydessä.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin määrällisesti, mutta myös laadullisin piirtein. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmaa käyttäen, ja se julkaistiin puolustusministeriön intranetissä, Oivassa, aikavälillä 20.6. – 1.7.2016. Kysely oli avoinna koko ministeriön henkilöstölle ja se sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Kysymysten avulla selvittiin tilaisuuksissa vierailleilta käyntikerrat, tyytyväisyys niihin, ministeriöläisten omien arvojen näkyvyys niissä sekä tiedusteltiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Heiltä, jotka eivät olleet vierailleet tilaisuuksissa, kysyttiin syitä esteeseen sekä tietoisuutta tilaisuuksista. Vastausten ja niiden analysoinnin perusteella tehtiin johtopäätökset tilaisuuden kehittämistarpeista, ja tarjottiin esimerkkejä, kuinka kehittämisideoita voitaisiin soveltaa tilaisuuksissa.
Kyselyyn vastasi 25 ministeriön virkamiestä ja vastausprosentti oli noin 19%. Vastanneiden määrä vastasi suurin piirtein Casual Friday –tilaisuuksien osallistujamäärää, joka on vaihdellut 20 – 40 osallistujan välillä. Tutkimuksesta saatiin selville, että tilaisuuksiin osallistuneet olivat suurimmilta osin tyytyväisiä tilaisuuksiin. Vastausprosentin jäädessä melko pieneksi kyselystä saaduista vastauksista ei voitu tehdä suoria yleistyksiä. Vastanneiden esittämistä kehitysehdotuksista pystyi joka tapauksessa tekemään johtopäätöksiä, kuinka tulevaisuuden tilaisuuksia voisi kehittää. Kehitystarpeina nousivat esille muun muassa rakenteen muutokset sekä ministeriöläisten omien arvojen näkyvyyden parantaminen.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin puolustusministeriön Casual Friday –henkilöstötilaisuuden tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksia sekä mitattiin muun muassa henkilöstön tyytyväisyyttä tilaisuuksiin kyselytutkimuksen avulla. Tavoitteena oli saada selville näitä näkökulmia, ja niiden pohjalta muodostaa kehittämisehdotukset kohdeorganisaation käyttöön. Tutkimusongelmana oli, ettei tilaisuuteen osallistujien mielipiteitä oltu tiedusteltu tutkimuskeinoin, eikä siten tiedetty, olisiko jossain alueessa kehitettävää. Opinnäytetyössä selvitettiin niin ikään syitä, joiden vuoksi ei oltu käyty tilaisuuksissa.
Tutkimusaineistona toimivat sisäisen markkinoinnin, työyhteisöviestinnän ja henkilöstöhallinnon painettu kirjallisuus sekä sähköiset julkaisut. Eri näkökulmista tilaisuudet yhdistettiin edellä mainittuihin kokonaisuuksiin. Sisäisen markkinoinnin ja työyhteisöviestinnän kannalta tarkasteltiin tilaisuuksista ja tilaisuuksien arvoista tiedottamista ja markkinointia henkilöstölle. Henkilöstöhallinnon osuudesta otettiin yleisesti esille työilmapiiri ja siihen vaikuttavat tekijät kuten työkulttuuri, jota pyritään edistämään puolustusministeriössä esimerkiksi Casual Friday –tilaisuuksien yhteydessä.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin määrällisesti, mutta myös laadullisin piirtein. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmaa käyttäen, ja se julkaistiin puolustusministeriön intranetissä, Oivassa, aikavälillä 20.6. – 1.7.2016. Kysely oli avoinna koko ministeriön henkilöstölle ja se sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Kysymysten avulla selvittiin tilaisuuksissa vierailleilta käyntikerrat, tyytyväisyys niihin, ministeriöläisten omien arvojen näkyvyys niissä sekä tiedusteltiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Heiltä, jotka eivät olleet vierailleet tilaisuuksissa, kysyttiin syitä esteeseen sekä tietoisuutta tilaisuuksista. Vastausten ja niiden analysoinnin perusteella tehtiin johtopäätökset tilaisuuden kehittämistarpeista, ja tarjottiin esimerkkejä, kuinka kehittämisideoita voitaisiin soveltaa tilaisuuksissa.
Kyselyyn vastasi 25 ministeriön virkamiestä ja vastausprosentti oli noin 19%. Vastanneiden määrä vastasi suurin piirtein Casual Friday –tilaisuuksien osallistujamäärää, joka on vaihdellut 20 – 40 osallistujan välillä. Tutkimuksesta saatiin selville, että tilaisuuksiin osallistuneet olivat suurimmilta osin tyytyväisiä tilaisuuksiin. Vastausprosentin jäädessä melko pieneksi kyselystä saaduista vastauksista ei voitu tehdä suoria yleistyksiä. Vastanneiden esittämistä kehitysehdotuksista pystyi joka tapauksessa tekemään johtopäätöksiä, kuinka tulevaisuuden tilaisuuksia voisi kehittää. Kehitystarpeina nousivat esille muun muassa rakenteen muutokset sekä ministeriöläisten omien arvojen näkyvyyden parantaminen.