Oranssi appelsiini - kuvitettu musiikkikirjasto varhaiskasvatukseen
Lahtinen, Laura (2016)
Lahtinen, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316099
Tiivistelmä
Suomalaista varhaiskasvatusta pyritään kehittämään koko ajan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää varhaiskasvatusta sekä omia työskentelytapojani kehittämällä kuvitettu musiikkikirjasto omaan ja päiväkodin henkilökunnan käyttöön.
Varhaiskasvatuksen tarkoituksena on mahdollistaa kaikille lapsille turvallinen kasvu ja kehitys. Varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelua ohjaavat varhaiskasvatuksen orientaatiot ja lapselle ominainen tapa toimia. Lasten oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa ja aikuisen myönteisellä läsnä ololla tiedetään olevan suuri vaikutus oppimistuloksiin ja kehitykseen. Aikuisen tehtävänä onkin huomioida lapsi yksilöllisesti ja erilaiset oppimistavat huomioiden. Taidekasvatuksen keinoin voidaan tukea lapsen identiteetin vahvistumista, oppia hyväksymään erilaisuutta ja sitä myötä myötätuntoa toisia kohtaan.
Tässä toimintatutkimuksessa kerättiin tietoa lasten oppimistapahtumista osallistuvan havainnoinnin keinoin ja tuotettiin musiikkikirjasto, jonka avulla voidaan tukea taidekasvatuksen keinoin monimuotoista oppimista sekä lasten kielellistä kehitystä. Musiikkikirjastoon kerättiin päiväkodissa käytettyjä lauluja, johon tehtiin laulujen sanoihin sopivat kuvitetut musiikkikortit. Laulut kerättiin yhdelle CD:lle. Musiikkikirjasto sisältää 24 laulua kuvituksineen.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi kuvitettu musiikkikirjasto varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös tutkijan ammatillista kasvua ja kykyä kehittää varhaiskasvatusta osana oman työyhteisöni kehittämistä.
ASIASANAT:
Varhaiskasvatus, oppiminen, taidekasvatus
Varhaiskasvatuksen tarkoituksena on mahdollistaa kaikille lapsille turvallinen kasvu ja kehitys. Varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelua ohjaavat varhaiskasvatuksen orientaatiot ja lapselle ominainen tapa toimia. Lasten oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa ja aikuisen myönteisellä läsnä ololla tiedetään olevan suuri vaikutus oppimistuloksiin ja kehitykseen. Aikuisen tehtävänä onkin huomioida lapsi yksilöllisesti ja erilaiset oppimistavat huomioiden. Taidekasvatuksen keinoin voidaan tukea lapsen identiteetin vahvistumista, oppia hyväksymään erilaisuutta ja sitä myötä myötätuntoa toisia kohtaan.
Tässä toimintatutkimuksessa kerättiin tietoa lasten oppimistapahtumista osallistuvan havainnoinnin keinoin ja tuotettiin musiikkikirjasto, jonka avulla voidaan tukea taidekasvatuksen keinoin monimuotoista oppimista sekä lasten kielellistä kehitystä. Musiikkikirjastoon kerättiin päiväkodissa käytettyjä lauluja, johon tehtiin laulujen sanoihin sopivat kuvitetut musiikkikortit. Laulut kerättiin yhdelle CD:lle. Musiikkikirjasto sisältää 24 laulua kuvituksineen.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi kuvitettu musiikkikirjasto varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös tutkijan ammatillista kasvua ja kykyä kehittää varhaiskasvatusta osana oman työyhteisöni kehittämistä.
ASIASANAT:
Varhaiskasvatus, oppiminen, taidekasvatus