Improving Finnish Agricultural exports to South Korea
Ahola, Aleksi (2016)
Ahola, Aleksi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tarkoitus oli analysoida suomalaisten ruuantuottajien mahdollisuuksia päästä Etelä-Korean ruokamarkkinoille. Työ sisältää analyyseja paikallisesta kauppakulttuurista, kaupantekosta sekä mahdollisia suomalaisia elintarviketuotteita joita voidaan hyödyntää Etelä-Korean markkinoilla. Sen lisäksi opinnäytetyö pyrkii selvittämään suomalaisten ruuantoimittajien vahvuudet sekä heikkoudet koko Korean markkinoilla.
Viime vuosikymmenien aikana Etelä-Korea talous kehitys on ollut sunnatonta kaikin mittarein mitattuna. Tämän kehityksen ansiosta kansainväliset markkinat ovat aiempaa enemmän kiinnostuneita Korean markkinoista sekä sen tuomista tilaisuuksista. Tällä hetkellä Etelä-Korea on maailman 11:nneksi isoin markkina ja kolmanneksi suurin Aasiassa. Tämä suunnaton elintason nousu näkyy myös kansalaisten ruuan kulutuksessa johon Korean valtio ei pysty vastaamaan maantieteellisistä syistä. Siksi ruuantuottajat ympäri maailmaa ovat alkaneet kiinnostua Etelä-Korean markkinoista.
Selvitystyön tulokset näyttävät, että suomalaiset elintarvikeyritykset voivat tarjota laajan kirjon erilaisia elintarviketuotteita Korean markkinoille ja että niille olisi kysyntää. Tämä johtuu hyvästä maakuvasta sekä elintarvikkeiden laadusta ja tämänhetkisestä kuluttajakysynnästä. Kuitenkin opinnäyte työn perusteella voidaan huomata, että suomalaisten yritysten tulee parantaa markkinointityötään sekä panostaa paikallisen kulttuurin ymmärtämiseen. Tämä tarkoittaa resurssien lisäämistä omien paikallisten toimijoiden toimintaan sekä markkinoinnin lisäämistä halutuille kuluttajaryhmille.
Viime vuosikymmenien aikana Etelä-Korea talous kehitys on ollut sunnatonta kaikin mittarein mitattuna. Tämän kehityksen ansiosta kansainväliset markkinat ovat aiempaa enemmän kiinnostuneita Korean markkinoista sekä sen tuomista tilaisuuksista. Tällä hetkellä Etelä-Korea on maailman 11:nneksi isoin markkina ja kolmanneksi suurin Aasiassa. Tämä suunnaton elintason nousu näkyy myös kansalaisten ruuan kulutuksessa johon Korean valtio ei pysty vastaamaan maantieteellisistä syistä. Siksi ruuantuottajat ympäri maailmaa ovat alkaneet kiinnostua Etelä-Korean markkinoista.
Selvitystyön tulokset näyttävät, että suomalaiset elintarvikeyritykset voivat tarjota laajan kirjon erilaisia elintarviketuotteita Korean markkinoille ja että niille olisi kysyntää. Tämä johtuu hyvästä maakuvasta sekä elintarvikkeiden laadusta ja tämänhetkisestä kuluttajakysynnästä. Kuitenkin opinnäyte työn perusteella voidaan huomata, että suomalaisten yritysten tulee parantaa markkinointityötään sekä panostaa paikallisen kulttuurin ymmärtämiseen. Tämä tarkoittaa resurssien lisäämistä omien paikallisten toimijoiden toimintaan sekä markkinoinnin lisäämistä halutuille kuluttajaryhmille.