Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhempien jaksaminen arjessa
Rostén, Janita (2016)
Rostén, Janita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116670
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien arkea ja jaksamista silloin, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli erityisosaamiskeskus Olavin koulu Ulvilassa. Olavin koulun oppilaiden vanhempia haastateltiin opinnäytetyötä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Olavin koulua käyvien oppilaiden vanhempia puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen. Lisäksi opinnäytetyötä varten kerättiin tutkimuksen kannalta oleellista tietoa kirjallisuudesta.
Haastatteluihin osallistui neljä vanhempaa. Haastattelemalla erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempia hankittiin tietoa siitä, millaista on arki erityislapsen kanssa, sekä mikä haastaa erityislasten vanhempien jaksamista arjessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää haastattelujen avulla vanhempien keinoja selviytyä arjessa, ulkopuolisen tuen merkitystä sekä koulun merkitystä vanhempien jaksamisen kannalta.
Opinnäytetyössä havaittiin, että arki erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa voi olla haastavaa. Keskeisiksi arjen haasteiksi koettiin aikatauluttaminen ja ulkoapäin tulevat odotukset. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen koettiin myös vievän tavallista enemmän aikaa ja huomiota vanhempien päivistä.
Opinnäytetyön tuloksissa perheen omat sisäiset voimavarat, ulkopuolinen tuki sekä koulun henkilökunta nähtiin keskeisinä vanhempien jaksamista tukevina tekijöinä. Oma osaaminen, kuten korkea koulutus ja lapsen hoidossa vaadittavien taitojen opettelu nähtiin arkea helpottavina tekijöinä. Arkea helpottamaan auttoivat myös perheenjäsenten, kuten isovanhempien antama sosiaalinen tuki ja koulun osaava henkilökunta.
Koulun merkitystä vanhempien jaksamisen kannalta voidaan haastattelujen perusteella punnita kahdelta kannalta. Toisaalta haastatteluissa koettiin, että koulu tuo tukea ja turvaa. Toisaalta kuitenkin koettiin, että toistuvalla negatiivisella palautteella on jaksamista horjuttavia vaikutuksia.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää Olavin koulussa koulun ja kodin välisen yhteistyön kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Olavin koulua käyvien oppilaiden vanhempia puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen. Lisäksi opinnäytetyötä varten kerättiin tutkimuksen kannalta oleellista tietoa kirjallisuudesta.
Haastatteluihin osallistui neljä vanhempaa. Haastattelemalla erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempia hankittiin tietoa siitä, millaista on arki erityislapsen kanssa, sekä mikä haastaa erityislasten vanhempien jaksamista arjessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää haastattelujen avulla vanhempien keinoja selviytyä arjessa, ulkopuolisen tuen merkitystä sekä koulun merkitystä vanhempien jaksamisen kannalta.
Opinnäytetyössä havaittiin, että arki erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa voi olla haastavaa. Keskeisiksi arjen haasteiksi koettiin aikatauluttaminen ja ulkoapäin tulevat odotukset. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen koettiin myös vievän tavallista enemmän aikaa ja huomiota vanhempien päivistä.
Opinnäytetyön tuloksissa perheen omat sisäiset voimavarat, ulkopuolinen tuki sekä koulun henkilökunta nähtiin keskeisinä vanhempien jaksamista tukevina tekijöinä. Oma osaaminen, kuten korkea koulutus ja lapsen hoidossa vaadittavien taitojen opettelu nähtiin arkea helpottavina tekijöinä. Arkea helpottamaan auttoivat myös perheenjäsenten, kuten isovanhempien antama sosiaalinen tuki ja koulun osaava henkilökunta.
Koulun merkitystä vanhempien jaksamisen kannalta voidaan haastattelujen perusteella punnita kahdelta kannalta. Toisaalta haastatteluissa koettiin, että koulu tuo tukea ja turvaa. Toisaalta kuitenkin koettiin, että toistuvalla negatiivisella palautteella on jaksamista horjuttavia vaikutuksia.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää Olavin koulussa koulun ja kodin välisen yhteistyön kehittämiseen.