Taidetta Touhulan naperoille : taideateljeé alle 3-vuotiaille
Kivinen, Eevi; Koli, Katri (2016)
Kivinen, Eevi
Koli, Katri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316957
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Liikuntapäiväkoti Touhula Vähäheikkilässä keväällä ja syksyllä 2016. Kehittämistyöhön osallistuivat päiväkodin henkilökunta ja lapset.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten kuvataidekasvatusta muistuttamalla työntekijöitä taiteen merkityksestä lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Kehittämistyön tehtävänä oli luoda päiväkodin taideateljeésta lasten kuvataidekasvatusta tukeva toimintaympäristö. Taideateljeéta varten koottiin konkreettinen vinkkivihko, jonka tarkoituksena on tutustuttaa päiväkodin työntekijät ateljeéhen ja antaa ideoita kuvataidetuokioihin. Vinkkivihko koostuu viidestä teoriatietoon perustuvasta kuvataiteen teemasta, ja jokainen teema sisältää kaksi esimerkkituokiota, joita kokeilemalla päästään tutustumaan taidehuoneen tarjoamaan kuvataidemaailmaan lasten kanssa. Ateljeé ja vinkkivihko on toteutettu kehittämismenetelmillä päiväkodin henkilökunnalta kerättyä materiaalia hyödyntäen.
Kehittämismenetelminä käytettiin vuorovaikutuksellista dialogia, dokumentointia sekä alkukartoitusta ja Learning Café -menetelmää. Dialogitilanteissa keskusteltiin kehittämistyön etenemisestä ja sisällöstä sekä tuotoksen toteuttamisesta. Dokumentoimalla tehtiin kaikki kehittämistyön toiminta näkyväksi ja alkukartoituksen avulla koottiin Learning Café -menetelmässä käsiteltävät aiheet. Learning Café -menetelmällä päiväkodin työntekijöiltä saaduista materiaaleista koottiin lista taideateljeéta varten tarvittavista uudistuksista. Materiaalia hyödynnettiin myös vinkkivihon teemojen ja toimintaideoiden suunnittelussa.
Kehittämistyöraportin teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatusta ja taiteen merkitystä lapsen kehitykselle, sekä tutustutaan Reggio Emilia -pedagogiikkaan. Teoriaosuudessa paneudutaan myös alle kolmevuotiaan lapsen kehitykseen. Teorialukujen jälkeen perehdytään kehittämistyön lähtökohtiin ja käydään läpi siinä käytettyjä kehittämismenetelmiä. Tätä seuraa kehittämistyön prosessin kuvaus ja tuotoksen tarkempi esittely. Lopussa pohditaan ja arvioidaan kehittämistyötä ja sen onnistumista.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten kuvataidekasvatusta muistuttamalla työntekijöitä taiteen merkityksestä lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Kehittämistyön tehtävänä oli luoda päiväkodin taideateljeésta lasten kuvataidekasvatusta tukeva toimintaympäristö. Taideateljeéta varten koottiin konkreettinen vinkkivihko, jonka tarkoituksena on tutustuttaa päiväkodin työntekijät ateljeéhen ja antaa ideoita kuvataidetuokioihin. Vinkkivihko koostuu viidestä teoriatietoon perustuvasta kuvataiteen teemasta, ja jokainen teema sisältää kaksi esimerkkituokiota, joita kokeilemalla päästään tutustumaan taidehuoneen tarjoamaan kuvataidemaailmaan lasten kanssa. Ateljeé ja vinkkivihko on toteutettu kehittämismenetelmillä päiväkodin henkilökunnalta kerättyä materiaalia hyödyntäen.
Kehittämismenetelminä käytettiin vuorovaikutuksellista dialogia, dokumentointia sekä alkukartoitusta ja Learning Café -menetelmää. Dialogitilanteissa keskusteltiin kehittämistyön etenemisestä ja sisällöstä sekä tuotoksen toteuttamisesta. Dokumentoimalla tehtiin kaikki kehittämistyön toiminta näkyväksi ja alkukartoituksen avulla koottiin Learning Café -menetelmässä käsiteltävät aiheet. Learning Café -menetelmällä päiväkodin työntekijöiltä saaduista materiaaleista koottiin lista taideateljeéta varten tarvittavista uudistuksista. Materiaalia hyödynnettiin myös vinkkivihon teemojen ja toimintaideoiden suunnittelussa.
Kehittämistyöraportin teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatusta ja taiteen merkitystä lapsen kehitykselle, sekä tutustutaan Reggio Emilia -pedagogiikkaan. Teoriaosuudessa paneudutaan myös alle kolmevuotiaan lapsen kehitykseen. Teorialukujen jälkeen perehdytään kehittämistyön lähtökohtiin ja käydään läpi siinä käytettyjä kehittämismenetelmiä. Tätä seuraa kehittämistyön prosessin kuvaus ja tuotoksen tarkempi esittely. Lopussa pohditaan ja arvioidaan kehittämistyötä ja sen onnistumista.