Finlandia Marathon Suomen kartalle : tapahtuma ulkopaikkakuntalaisten osallistujien silmin
Kuparinen, Anni; Hytönen, Maija (2010)
Kuparinen, Anni
Hytönen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235869
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Jyväskylässä järjestettävää Finlandia Marathon – tapahtumaa Keski-Suomen ulkopuolelta osallistuvien juoksijoiden näkökulmasta. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä osallistujien tarpeista ja toiveista, jotta syventyneen tiedon avulla voidaan tapahtumasta tehdä vetovoimaisempi myös muualta kuin Keski-Suomesta tulleiden silmissä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Finlandia Marathon. Tapahtumaa on mahdollista kehittää tutkimuksesta saatujen tulosten sekä kehitysideoiden pohjalta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Sähköinen kysely lähetettiin Keski-Suomen ulkopuolelta tulleille juoksuun osallistujille. Kysely lähetettiin 895 osallistujalle, joista 541 vastasi. Kyselyn lisäksi tehtiin viisi lomakehaastattelua syventämään kyselystä esiin nousseista vastauksia. Neljä haastattelua tehtiin Keski-Suomen ulkopuolelta tulleille osallistujille, ja vertaukseksi yksi haastatteluista tehtiin jyväskyläläiselle osallistujalle.
Kyselyn vastausprosentiksi tuli huimat 60 prosenttia. Tästä voisi ajatella, että tapahtuman kehittäminen kiinnosti osallistujia. Tulokset jaoteltiin kuuteen ryhmään aihealueiden perusteella. Aihealueina ovat: taustatiedot, Finlandia Marathonin yleisiä asioita, Finlandia Marathonin palvelut, Finlandia Marathon -klubi, matkailijana Jyväskylässä sekä arviointia Finlandia Marathonista. Pääasiassa tapahtumasta saatu palaute oli hyvää, ja tapahtuma sai 81 prosentilta vastaajista erinomaisen tai kiitettävän arvosanan. Erityisesti Finlandia Marathon -tapahtuman ajankohta, reitti ja sijainti nousivat tapahtuman vahvuuksiin. Peruspalveluista pukuhuoneissa ja suihkutiloissa oli eniten kehitettävää. Lisäpalveluista eniten kiinnostusta herättivät mahdolliset sauna- ja hierontapalvelut. Kolme neljäsosaa vastaajista oli kiinnostunut Finlandia Marathonin yhdistämisestä viikonloppulomaan, ja ostokset ja yöelämä olivat vastaajien kiinnostavimmat aktiviteetit.
Kun tapahtuma on saatu valtakunnallisesti tutuksi, voisi markkinointia suunnata vahvemmin myös ulkomaille. Lisätutkimuksia voisi tehdä seuraavaksi siitä, miten tapahtuma saataisiin myös ulkomaalaisten tietoisuuteen.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Sähköinen kysely lähetettiin Keski-Suomen ulkopuolelta tulleille juoksuun osallistujille. Kysely lähetettiin 895 osallistujalle, joista 541 vastasi. Kyselyn lisäksi tehtiin viisi lomakehaastattelua syventämään kyselystä esiin nousseista vastauksia. Neljä haastattelua tehtiin Keski-Suomen ulkopuolelta tulleille osallistujille, ja vertaukseksi yksi haastatteluista tehtiin jyväskyläläiselle osallistujalle.
Kyselyn vastausprosentiksi tuli huimat 60 prosenttia. Tästä voisi ajatella, että tapahtuman kehittäminen kiinnosti osallistujia. Tulokset jaoteltiin kuuteen ryhmään aihealueiden perusteella. Aihealueina ovat: taustatiedot, Finlandia Marathonin yleisiä asioita, Finlandia Marathonin palvelut, Finlandia Marathon -klubi, matkailijana Jyväskylässä sekä arviointia Finlandia Marathonista. Pääasiassa tapahtumasta saatu palaute oli hyvää, ja tapahtuma sai 81 prosentilta vastaajista erinomaisen tai kiitettävän arvosanan. Erityisesti Finlandia Marathon -tapahtuman ajankohta, reitti ja sijainti nousivat tapahtuman vahvuuksiin. Peruspalveluista pukuhuoneissa ja suihkutiloissa oli eniten kehitettävää. Lisäpalveluista eniten kiinnostusta herättivät mahdolliset sauna- ja hierontapalvelut. Kolme neljäsosaa vastaajista oli kiinnostunut Finlandia Marathonin yhdistämisestä viikonloppulomaan, ja ostokset ja yöelämä olivat vastaajien kiinnostavimmat aktiviteetit.
Kun tapahtuma on saatu valtakunnallisesti tutuksi, voisi markkinointia suunnata vahvemmin myös ulkomaille. Lisätutkimuksia voisi tehdä seuraavaksi siitä, miten tapahtuma saataisiin myös ulkomaalaisten tietoisuuteen.