Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uuden mobiilisovelluksen konsepti matkailualalle

Jousala, Hanna (2016)

 
Avaa tiedosto
Jousala_Hanna.pdf (1.544Mt)
Lataukset: 


Jousala, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316981
Tiivistelmä
Matkailualan yrityksille mobiili on nykyään niin mahdollisuus kuin välttämättömyyskin. Suomessa ei osata täysin vielä hyödyntää sosiaalisen median ja sähköisen liiketoiminnan mahdollisuuksia. Mobiilisti voidaan kasvattaa yrityksen liikevaihtoa, markkinoida monipuolisemmin ja laajentaa asiakaskuntaa. Opinnäytetyö on osittain sekä tutkimustyyppinen- että toiminnallinen työ, koska työssä tehdään niin tutkimus kuin itse konseptikin. Opinnäytetyö on itsenäinen tutkimus sosiaalisesta mediasta, sähköisestä liiketoiminnasta ja niiden käytöstä mobiilisti. Tarkoituksena on luoda käyttökelpoinen idea mobiilisovelluksesta, jota voidaan hyödyntää matkailu- ja palvelualan markkinoilla.

Opinnäytetyön alussa tarkastellaan mobiilisovellusten mahdollisuuksia matkailualalla. Tietoperusta koostuu kahdesta peruspilarista mobiilisovelluksen ympärillä: sosiaalisesta mediasta ja sähköisestä liiketoiminnasta. Sosiaalisen median kanavia ja trendejä tarkastellaan, ja miten ne toimivat matkailualalla. Sisällöntuottaminen, sosiaaliset verkostot, ilmiöt ja tarinat ovat tärkeitä osa-alueita sosiaalisessa kanssakäymisessä. Opinnäytetyön sähköinen liiketoiminta pitää sisällään uuden mobiilipalvelun ideointia, tämän hetkistä markkinatilannetta matkailualalla ja miten mobiilipalvelulla voi tienata. Teoriaosuus johdattelee empiiriseen osaan, joka koostuu tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista, niiden analysoinnista ja pohdinnasta.

Tutkimusongelmina työssä ovat mitä ominaisuuksia mobiilisovelluksessa tulisi olla erottuakseen muista kilpailijoista ja miten niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin kiinnostuisivat sovelluksesta. Tutkimus toteutettiin syys-lokakuussa 2016. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä haastatteluja. Haastattelumuotona käytettiin strukturoimatonta teemahaastattelua viidellä pääteemalla. Haastateltaviksi valittiin kymmenen suomalaista Y-sukupolven edustajaa eli milleniaalia ja viisi suomalaista matkailualan yritystä. Tutkimus tehtiin sekä selvittääkseen, millaiselle mobiilisovellukselle on tilaa ja kysyntää markkinoilla, että kehittääkseen alkuperäistä sovelluksen ideaa pidemmälle.

Työn tuloksena on tutkimustuloksien perusteella luotu konsepti eli idea mobiilisovelluksesta niin matkailu- kuin palvelualoillekin. Konseptista on tehty paperiprotoja ja markkinointiehdotuksia, joilla voi luoda applikaatiosta prototyypin ja tutkia sitä edelleen testiryhmissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste