Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Warriors Rugby Clubin sponsoroinnin nykytilan kartoitus ja kehittäminen

Korhonen, Kasperi (2016)

 
Avaa tiedosto
Warriors Rugby Clubin sponsoroinnin nykytilan kartoitus ja kehittaminen.pdf (1.198Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Kasperi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417124
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sponsorointia ja tarkastelun kohteeksi on otettu sponsorin ja sponsoroinnin kohteen, eli yrityksen ja urheiluseuran välinen yhteistyö. Tutkimusongelmaksi on asetettu, kuinka Warriors Rugby Clubin sponsorointia pystytään kehittämään. Alakysymyksiä ovat: Miten yritykset hyötyvät sponsoroinnista Warriors Rugby Clubin kanssa? Millä tavoilla yritykset tekevät sponsorointia? Miten brändi voidaan huomioida sponsoroinnissa? Tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja, joilla Warriors Rugby Club voi sponsoroinnin kohteena kehittää omaa sponsorointitoimintaansa.

Toimeksiantaja Warriors Rugby Club haluaa löytää keinoja, miten se pystyy saamaan arvokkaita sponsoreita kumppanikseen ja hyötyä niistä taloudellisesti. Sponsorointi on yksi markkinointiviestinnän keino, jolla sponsori pyrkii liittämään itseensä haluttuja mielikuvia. Sponsorointi on epäsuoraa viestintää. Sponsoroija viestii haluamalleen kohderyhmälle sponsorointikohteensa kautta. Sponsoroinnissa on olemassa kolme tasoa: ensimmäinen on hyväntekeväisyyden kaltaista vastikkeetonta tukemista, toisella tasolla sponsori on asettanut tavoitteet ja toiminta on vastikkeellista, korkeimmalla tasolla sponsori osallistuu ja ohjaa toimintaa saavuttaakseen tavoitteensa.

Brändi on aineetonta arvoa, joka muodostuu jokaisen ihmisen omasta kokemuksesta. Brändäys on keino erilaistaa tuote ja tavoitella haluttua mielikuvaa tuotteesta tai palvelusta. Brändin avulla pyritään maksimoimaan hyödyt, kuten myyntikate. Brändäys on investointi, jonka arvon kasvua voidaan mitata.

Seitsemää sponsorointia harjoittavan yrityksen edustajaa haastateltiin viikoilla 42-44 vuonna 2016 ja niiden erilaisia näkökulmia pyrittiin ymmärtämään. Tulokset osoittivat, että yritykset tukevat paljon huippu-urheilua. Ne panostavat sponsorointiin taloudellisesti noin 10 prosenttia markkinointibudjetistaan. Toiminnallisesti ne panostavat tarjoamalla erityisosaamistaan kohteelle. Tavoitteiksi yritykset asettivat näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattamisen. Yrityksissä on paljon eroa sponsoroinnin hyödyntämisessä. Tulosten mittaamisessa on suuria eroja ja vaihtelua löytyy tarkasta mittaamisesta täysin ilman mittaamista tapahtuvaan toimintaan. Mielikuvaltaan haastateltavat näkivät rugbyn olevan erittäin fyysinen laji, jota pelaavat isot aikuiset miehet.

Tulosten perusteella toimeksiantajan tulee keskittyä sponsorointitoiminnassaan tarjoamaan sponsorille näkyvyyttä, keinoja lisätä myyntiä ja pyrkiä osoittamaan yhteistyön todellinen arvo.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste