Istumisen vaikutukset nuoren terveyteen : Oppituntien aikaisen istumisen tauottaminen Emäkosken koululla
Hyssy, Ilona; Koivisto, Eeva (2016)
Hyssy, Ilona
Koivisto, Eeva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417143
Tiivistelmä
Istumisen määrä on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana eri ikäryhmissä, ja aihetta on käsitelty runsaasti mediassa. Pitkäaikaisella istumisella on todettu olevan haitallisia vaikutuksia aikuisten lisäksi myös lasten ja nuorten terveyteen. Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Istu vähemmän – voi paremmin! -julkaisussa on esitetty keinoja istumisen vähentämiseksi.
Halusimme tehdä toiminnallisen nuoriin liittyvän opinnäytetyön. Saimme aihe-ehdotuksen yhteistyökumppaninamme toimivalta Emäkosken koululta. Koulun tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia lisäämällä koulupäivän aikaista aktiivisuutta. Emäkosken koulu on mukana Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKESin, Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen käynnistämässä Liikkuva koulu -hankkeessa. Lukuvuoden 2015–2016 teemana oli istuminen ja sen tauottaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa istumisen vaikutuksista nuoren terveyteen ja välittää tieto Emäkosken koululle ja koulun oppilaille. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa oppitunti, joka pidettiin koulun 7. luokan oppilaille. Oppitunnilla käsiteltiin liikuntasuosituksia ja suosituksia istumisen vähentämiseen, istumisen vaikutuksia terveyteen, istumisen tauottamista, kehon rakenteita sekä ergonomiaa. Oppitunti pidettiin Emäkosken koululla kolmelle eri ryhmälle.
Opinnäytetyö ei varsinaisesti tuottanut uutta tietoa, mutta vastasi yhteistyökumppanin tarpeisiin. Emäkosken koulu sai oppitunnin materiaalit käyttöönsä ja voi hyödyntää niitä jatkossa myös muilla luokka-asteilla. Opinnäytetyötä ja oppitunnin materiaaleja voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa kouluissa. Istumisen vaikutuksia nuoren terveyteen ei ole vielä tutkittu tarpeeksi. Olemassa oleva tutkimustieto antaa kuitenkin viitteitä siitä, että oppituntien aikaiseen istumisen määrään sekä opetuksen toiminnallisuuteen tulisi kiinnittää huomiota.
Halusimme tehdä toiminnallisen nuoriin liittyvän opinnäytetyön. Saimme aihe-ehdotuksen yhteistyökumppaninamme toimivalta Emäkosken koululta. Koulun tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia lisäämällä koulupäivän aikaista aktiivisuutta. Emäkosken koulu on mukana Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKESin, Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen käynnistämässä Liikkuva koulu -hankkeessa. Lukuvuoden 2015–2016 teemana oli istuminen ja sen tauottaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa istumisen vaikutuksista nuoren terveyteen ja välittää tieto Emäkosken koululle ja koulun oppilaille. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa oppitunti, joka pidettiin koulun 7. luokan oppilaille. Oppitunnilla käsiteltiin liikuntasuosituksia ja suosituksia istumisen vähentämiseen, istumisen vaikutuksia terveyteen, istumisen tauottamista, kehon rakenteita sekä ergonomiaa. Oppitunti pidettiin Emäkosken koululla kolmelle eri ryhmälle.
Opinnäytetyö ei varsinaisesti tuottanut uutta tietoa, mutta vastasi yhteistyökumppanin tarpeisiin. Emäkosken koulu sai oppitunnin materiaalit käyttöönsä ja voi hyödyntää niitä jatkossa myös muilla luokka-asteilla. Opinnäytetyötä ja oppitunnin materiaaleja voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa kouluissa. Istumisen vaikutuksia nuoren terveyteen ei ole vielä tutkittu tarpeeksi. Olemassa oleva tutkimustieto antaa kuitenkin viitteitä siitä, että oppituntien aikaiseen istumisen määrään sekä opetuksen toiminnallisuuteen tulisi kiinnittää huomiota.