Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fysioterapeutin ja lapsen välinen vuorovaikutus : 1–4-vuotiaan lapsen psykomotorisen ja sosioemotionaalisen kehityksen huomioiminen fysioterapiassa

Koistinen, Linnea; Lackman, Anna (2016)

Avaa tiedosto
Koistinen_Linnea_Lackman_Anna.pdf (506.2Kt)
Lataukset: 


Koistinen, Linnea
Lackman, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417142
Tiivistelmä
Vuorovaikutus on oleellinen osa lasten fysioterapiaa. Vastavuoroisen vuorovaikutuksen kautta voidaan luoda turvallinen ympäristö, jossa lapsen on mahdollista oppia uusia taitoja. Fysioterapeutin on tärkeää ymmärtää lapsen psykomotorisen ja sosioemotionaalisen kehityksen eteneminen ja tunnistettava lapsen yksilöllinen kehitystaso, jotta hän voi haastaa lasta riittävästi kehityksen tukemiseksi.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa lapsen ja fysioterapeutin välisestä vuorovaikutuksesta ja tarkoituksena oli tuoda näkyväksi keinoja toimia lapsen kanssa vuorovaikutuksessa fysioterapiatilanteessa. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten fysioterapeutti huomioi lapsen kehitystason lasta ohjatessaan sekä miten vuorovaikutuksen eri osa-alueet ilmenevät fysioterapeutin ja lapsen välillä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin videohavainnointia sekä teemahaastattelua. Tutkimuksen kohteena oli yhteistyökumppanina toiminut kokenut lasten fysioterapeutti. Havainnoinnin ja haastattelun avulla kartoitettiin fysioterapeutin hiljaista tietoa.

Tuloksista ei voi tehdä yleistyksiä lasten fysioterapian toteutuksesta. Opinnäytetyö tarjoaa kuitenkin monipuolisen kuvan niistä taidoista ja ominaisuuksista, joista on apua lasten kanssa työskentelyssä. Tuloksista on nähtävissä, miten kehitystason huomioiva vuorovaikutus vie fysioterapiatilannetta tavoitteellisesti eteenpäin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste