Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esteettömyys lentomatkailussa : Case: ADHD-oireiset matkailijat

Morris, Jaana (2016)

 
Avaa tiedosto
Esteettomyys lentomatkailussa.pdf (982.8Kt)
Lataukset: 


Morris, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016561
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli tutkia, mitä esteettömyystarpeita ADHD-oireisilla matkailijoilla on lentomatkailussa ja kuinka lentomatkailun palveluja voidaan kehittää vastaamaan paremmin näihin esteettömyystarpeisiin. Esteettömyyttä on pääasiassa tutkittu fyysiseen ympäristöön liittyen. Tarkastelunäkökulmaksi valittiin tässä erityisesti psyykkiset ja kognitiiviset esteettömyystarpeet.

Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat aikuiset ADHD-oireiset, joilla oli lentomatkailukokemusta. Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastattelun avulla 13 aikuista ADHD-oireista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysiä käyttäen.

Keskeiset esteettömyystarpeet ADHD-oireisten näkökulmasta olivat varausjärjestelmien selkeys, ennakkotiedon saaminen, aikataulutus, selkeys opasteissa ja ohjeistuksissa sekä aktivointi, liikkeelle pääsy ja riittävä tila lennon aikana. Asiakaspalvelutilanteissa tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuivat viestinnän selkeys, huomion herättäminen, suvaitseva ilmapiiri ja arvostava kohtaaminen. Ehdotuksia palveluiden kehittämiseksi olivat mm. visualisointi, epäolennaisten asioiden karsiminen, häiriötekijöiden poistaminen, teknologia apukeinona, värilliset suuntaviivat ja yksinkertaistetut kartat suunnistamiseen sekä hiljainen istumapaikka ja monipuoliset aktiviteetit lennon aikana. Henkilökunnan kouluttaminen nousi avaintekijäksi asiakaspalvelun laadun kehittämisen kannalta.

Esteettömien palveluiden kehittäminen parantaa erityistarpeisten ihmisten palveluja ja on myös palveluntarjoajille tärkeä kilpailutekijä. Ratkaisut ovat palveluntarjoajien näkökulmasta yksinkertaisia, mutta niillä on suuri merkitys asiakkaan kokeman arvon kannalta. Tuloksia voidaan hyödyntää matkailualoilla, mutta myös laajemmin kaikilla palveluliiketoiminnan aloilla esteettömiä palveluja kehitettäessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste