Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän käyttöönoton haasteita Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän palvelussa
Levula, Eveliina (2016)
Levula, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417354
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan palvelusetelijärjestelmän käyttöönottoa Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän palveluissa. Työn painopiste on yrittäjän näkökulma, ja tutkimuksessa pyritään vastaamaan siihen, millaisia haasteita yksityiset yrittäjät kokevat tulevassa palvelusetelijärjestelmän käyttöönotossa. Tutkimuksessa myös haetaan ratkaisua siihen, miten näistä haasteista selvitään.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja tutkimusaineisto on kerätty suorittamalla teemahaastatteluja sekä kuntaorganisaatiossa, että yksityisten yrittäjien kohdalla. Tutkimuksen kannalta oleellista oli selvittää ensin kunnan asiantuntijoiden mielipiteet ja kokemukset tulevasta muutoksesta, ja näiden haastattelujen tulosten pohjalta rajata varsinainen tutkimusongelma sekä etsiä siihen vastauksia. Yrittäjien haastattelujen tuloksista on nostettu esiin yleistyksen ja teemoittelun avulla kohtia, jotka yrittäjät kokevat haasteina ja mahdollisina ongelmakohtina tulevassa palvelusetelijärjestelmän käyttöönotossa.
Palvelusetelijärjestelmän käyttöönoton haasteena nähtiin itse järjestelmän toiminta ja sen vaatimat toimenpiteet. Huolta herätti etenkin ensimmäisen vaiheen kirjautumisprosessi, ja tarvittavien tietojen ja liitteiden lisääminen järjestelmään. Haasteena koettiin myös palvelun hinnoittelu, niin että hinta on kilpailukykyinen muihin yrittäjiin nähden, riittävän houkutteleva ja mahdollinen asiakkaalle, mutta kuitenkin riittävän tuottava yrittäjälle.
Palvelusetelin käyttöönotto kunnissa on toistaiseksi ollut vähäistä, vaikka tutkimustulosten valossa se tuo etuja prosessin kaikille osapuolille. Yrittäjän kannalta etuna on mahdollisuus päästä mukaan kunnallisten palveluiden tuottamiseen yrityksen koosta riippumatta. Aikaisemmin kilpailutusprosessin vaatima volyymi on tehnyt sen monelle pienyrittäjälle mahdottomaksi. Tämä tukee yrittäjyyden syntyä kunnan alueelle sekä lisää työllisyyttä. Kunnan kohdalla etuna on mahdollisuus tuottaa palveluja uudella tavalla ja vastata kasvavaan kysyntään kohtuullisin kustannuksin. Asiakkaan kannalta etuna on prosessien muuttuminen läpinäkyvimmiksi, sekä valinnanvapauden lisääntyminen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja tutkimusaineisto on kerätty suorittamalla teemahaastatteluja sekä kuntaorganisaatiossa, että yksityisten yrittäjien kohdalla. Tutkimuksen kannalta oleellista oli selvittää ensin kunnan asiantuntijoiden mielipiteet ja kokemukset tulevasta muutoksesta, ja näiden haastattelujen tulosten pohjalta rajata varsinainen tutkimusongelma sekä etsiä siihen vastauksia. Yrittäjien haastattelujen tuloksista on nostettu esiin yleistyksen ja teemoittelun avulla kohtia, jotka yrittäjät kokevat haasteina ja mahdollisina ongelmakohtina tulevassa palvelusetelijärjestelmän käyttöönotossa.
Palvelusetelijärjestelmän käyttöönoton haasteena nähtiin itse järjestelmän toiminta ja sen vaatimat toimenpiteet. Huolta herätti etenkin ensimmäisen vaiheen kirjautumisprosessi, ja tarvittavien tietojen ja liitteiden lisääminen järjestelmään. Haasteena koettiin myös palvelun hinnoittelu, niin että hinta on kilpailukykyinen muihin yrittäjiin nähden, riittävän houkutteleva ja mahdollinen asiakkaalle, mutta kuitenkin riittävän tuottava yrittäjälle.
Palvelusetelin käyttöönotto kunnissa on toistaiseksi ollut vähäistä, vaikka tutkimustulosten valossa se tuo etuja prosessin kaikille osapuolille. Yrittäjän kannalta etuna on mahdollisuus päästä mukaan kunnallisten palveluiden tuottamiseen yrityksen koosta riippumatta. Aikaisemmin kilpailutusprosessin vaatima volyymi on tehnyt sen monelle pienyrittäjälle mahdottomaksi. Tämä tukee yrittäjyyden syntyä kunnan alueelle sekä lisää työllisyyttä. Kunnan kohdalla etuna on mahdollisuus tuottaa palveluja uudella tavalla ja vastata kasvavaan kysyntään kohtuullisin kustannuksin. Asiakkaan kannalta etuna on prosessien muuttuminen läpinäkyvimmiksi, sekä valinnanvapauden lisääntyminen.