Myynnin työkalu ohjelmalliseen ostamiseen
Laukkonen, Patrick (2016)
Lataukset:
Laukkonen, Patrick
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua ohjelmalliseen mediaostamiseen, sen avulla toteutettavaan huutokauppaostamiseen (real-time bidding) ja tutkia ohjelmallisen ostamisen hyötyjä perinteiseen mediaostamiseen verrattuna. Oleellisena osana opinnäytetyötä markkinointialan toimijalle on syntynyt myynnin työkalu, jota yritys pystyy käyttämään jatkossa asiakastyön tukena sekä perehdytystyökaluna omille työntekijöilleen.
Myynnin työkalun sekä opinnäytetyön luomisessa on käytetty pääsääntöisesti lähteinä sähköisiä lähteitä.
Ohjelmallinen ostaminen on laaja-alainen käsite, ja tässä opinnäytetyössä on keskitytty pääosin bannerimainonnan huutokauppaostamiseen sekä ohjelmallisen ostamisen ekosysteemiin. Huutokauppaostaminen tarkoittaa mainosnäyttöjen ostamista yksi kerrallaan reaaliaikaisesti perinteisen tarjouspyyntöjen avulla käytävän kaupan sijaan. Mainonnan reaaliaikainen osto tuo mainostajille mahdollisuuden optimoida mainoskampanjoita kohti parhaiten toimivia kohderyhmiä ja sivustoja. Etuja, joita ohjelmallinen ostaminen tuo mainostajille ovat mm. budjettien ja materiaalinen reaaliaikainen hallinnointi, mainonnan optimointi sekä mainonnan tulosten tulkitseminen yhdeltä alustalta. Julkaisijoilla, eli mainostilan myyjillä kyse mainostulojen maksimoinnista, sillä reaaliaikaisen mainostilan myymisen myötä julkaisijat saavat myytyä hukkainventaaria eteenpäin. Oleellinen osa ohjelmallista ostamista on myös datan käyttö mainonnan kohdentamisessa. Tarkan kohdentamisen avulla yritykset saavat kiinni oman kohderyhmänsä kustannustehokkaasti, jonka lisäksi kuluttajille kohdennetaan heille yhä relevantimpaa mainontaa.
Myynnin työkalun sekä opinnäytetyön luomisessa on käytetty pääsääntöisesti lähteinä sähköisiä lähteitä.
Ohjelmallinen ostaminen on laaja-alainen käsite, ja tässä opinnäytetyössä on keskitytty pääosin bannerimainonnan huutokauppaostamiseen sekä ohjelmallisen ostamisen ekosysteemiin. Huutokauppaostaminen tarkoittaa mainosnäyttöjen ostamista yksi kerrallaan reaaliaikaisesti perinteisen tarjouspyyntöjen avulla käytävän kaupan sijaan. Mainonnan reaaliaikainen osto tuo mainostajille mahdollisuuden optimoida mainoskampanjoita kohti parhaiten toimivia kohderyhmiä ja sivustoja. Etuja, joita ohjelmallinen ostaminen tuo mainostajille ovat mm. budjettien ja materiaalinen reaaliaikainen hallinnointi, mainonnan optimointi sekä mainonnan tulosten tulkitseminen yhdeltä alustalta. Julkaisijoilla, eli mainostilan myyjillä kyse mainostulojen maksimoinnista, sillä reaaliaikaisen mainostilan myymisen myötä julkaisijat saavat myytyä hukkainventaaria eteenpäin. Oleellinen osa ohjelmallista ostamista on myös datan käyttö mainonnan kohdentamisessa. Tarkan kohdentamisen avulla yritykset saavat kiinni oman kohderyhmänsä kustannustehokkaasti, jonka lisäksi kuluttajille kohdennetaan heille yhä relevantimpaa mainontaa.