Näyttöön perustuvaa sairaanhoitajakoulutusta kehittämässä
Seppälä, Janna (2016)
Seppälä, Janna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen ”Aikuisten hoitotyö” -moduulia näyttöön perustuvan hoitotyön näkökulmasta. Kehittämistyön taustalla oli ajatus näyttöön perustuvan hoitotyön oppimisesta koulutusohjelman jokaisessa moduulissa.
Näyttöön perustuva toiminta määritellään usein toiminnaksi, jossa yhdistyvät tieteellinen tutkimusnäyttö, asiantuntijan kokemukseen perustuva tieto, potilaan omaan tietoon ja kokemukseen perustuva näyttö sekä palvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä koskeva tieto. Opinnäytetyössä havainnoitiin, miten näyttöön perustuva hoitotyö näkyy tällä hetkellä moduulin oppimistapahtumissa. Opettajille pidettiin kehittämispajat, jossa työkonferenssi-menetelmää soveltaen etsittiin keinoja vahvistaa näyttöön perustuvan hoitotyön näkökulmaa moduulissa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vain muutamissa oppimistapahtumissa oli esillä kaikki neljä näyttöön perustuvan hoitotyön osa-aluetta. Yksittäisistä osa-alueista vahvimmin esillä oli kliininen osaaminen ja tutkittu tieto.
Kehittämispajoissa tarkasteltiin näyttöön perustuvaa hoitotyötä ja selvitettiin, miten se saataisiin näkyvämmin esille oppimistilanteissa. Potilaan mieltymyksiä ja toimintatapoja sekä olosuhteita huomioidaan jatkossa vahvemmin oppimistilanteissa. Lisäksi ongelmaperustaista oppimista käytetään oppimismetodina ja oppimistapahtumissa huomioidaan ihminen kokonaisuutena. Opiskelijan saamaan palautteeseen kiinnitetään myös enemmän huomiota.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset esitetään uudessa moduulikortissa. Tuloksia ja käytettyä kehittämismenetelmää voidaan hyödyntää moduulitoteutuksien kehittämisessä tulevaisuudessakin.
Näyttöön perustuva toiminta määritellään usein toiminnaksi, jossa yhdistyvät tieteellinen tutkimusnäyttö, asiantuntijan kokemukseen perustuva tieto, potilaan omaan tietoon ja kokemukseen perustuva näyttö sekä palvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä koskeva tieto. Opinnäytetyössä havainnoitiin, miten näyttöön perustuva hoitotyö näkyy tällä hetkellä moduulin oppimistapahtumissa. Opettajille pidettiin kehittämispajat, jossa työkonferenssi-menetelmää soveltaen etsittiin keinoja vahvistaa näyttöön perustuvan hoitotyön näkökulmaa moduulissa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vain muutamissa oppimistapahtumissa oli esillä kaikki neljä näyttöön perustuvan hoitotyön osa-aluetta. Yksittäisistä osa-alueista vahvimmin esillä oli kliininen osaaminen ja tutkittu tieto.
Kehittämispajoissa tarkasteltiin näyttöön perustuvaa hoitotyötä ja selvitettiin, miten se saataisiin näkyvämmin esille oppimistilanteissa. Potilaan mieltymyksiä ja toimintatapoja sekä olosuhteita huomioidaan jatkossa vahvemmin oppimistilanteissa. Lisäksi ongelmaperustaista oppimista käytetään oppimismetodina ja oppimistapahtumissa huomioidaan ihminen kokonaisuutena. Opiskelijan saamaan palautteeseen kiinnitetään myös enemmän huomiota.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset esitetään uudessa moduulikortissa. Tuloksia ja käytettyä kehittämismenetelmää voidaan hyödyntää moduulitoteutuksien kehittämisessä tulevaisuudessakin.